torsdag 27 september 2012

När skall jag ringa?

Jag har ännu inte ringt vår klinik och meddela att vi plussat.

Varför inte?

Jo, för vid våra tidigare plus så ringde jag lydigt samma dag som testdagen och meddelade glatt att jag plussat. Vid båda tillfällena sket det sig efter 9 respektive 6 dagar då blodstörtningarna tog överhand och missfallen var ett faktum.

Så denna gång tänkte jag avvakta tills efter helgen om allt rullar på som hittills. Jag har då passerat båda de tidigare "milstolparna" och vågar kanske hoppas att detta skal gå vägen...

Om jag ringer på måndag så är det 11 dagar efter plusset. Kan man få ett ultraljud i vecka 7-8-9? När ska man på första ultraljudet? Kan man höra ett hjärta slå redan då?

Håller nu tummarna för att helgen skall passera utan problem, så jag kan ringa på måndag.

Tills dess är det fullt upp med jobb hela helgen!

Så jag önskar er en trevlig helg redan nu!

Kram Ninna

19 kommentarer:

  1. Hej Ninna! Skönt att höra att det fortfarande inte blivit mer blod:)) När jag blev gravid med min son så var vi på ett tidigt vul redan i vecka 6+ nån dag. Ett litet hjärta som tickade syntes tydligt:) Be om ett ultraljud så fort som möjligt för att slippa ovissheten...;) Håller fortfarande tummarna hårt! Kram AH

    SvaraRadera
  2. Kliniken ville ha mig på ett tidigt ultra i vecka 7, för att kolla att allt är ok. Hjärtat borde ju ha börjat slå vid det laget, och jag tror att man KAN se hjärtat picka redan då. Men det är väl först i vecka 8 som ett hjärtslag måste börja hittas... Är dock nybörjare, som du vet, så jag kan vara ute och cykla när det gäller detta :) Håller fortsättningsvis tummarna för dig!

    SvaraRadera
  3. Jag vågade heller inte ringa direkt efter plusset (gjorde dock inte IVF utan "bara" sprutstimulering för ägglossning) - vågade inte ens testa, eftersom jag har lite testfobi. Det tog nog en vecka innan jag gjorde ett graviditetstest, och enda anledningen var att min man skulle åka bort i några dagar och han skulle få veta innan han åkte. Sedan ringde jag kliniken någon dag senare, med tusen förbehåll om att "jag ringer igen om jag får missfall så att ni kan avboka VUL-tiden" o.s.v. Men det blev inget missfall, och nu är jag i vecka 28+0:-D. Vid båda graviditeterna har kliniken gjort VUL i vecka 7+2 ungefär. Tror att det är standard. Om man kan se ett hjärta slå då, minskar risken för missfall avsevärt och man behöver inte tänka på "vecka 12".

    Håller tummarna stenhårt för er nu! Det är er tur!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Man brukar få göra ett ultraljud i vecka 8. Så jag hade ringt. Håller tummarna att det går vägen. :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu ska det gå vägen gumman, det känner jag på mig! Ring när du känner dig redo, det är ingen fara om ulj blir senare än vanligt! Kram

    SvaraRadera
  6. Runt vecka 7-8 gör de det första ultraljudet (om jag minns rätt), och ja, man kan se hjärtat då :-).
    Åh, vad jag håller tummarna för dig!
    Många kramar!

    SvaraRadera
  7. Vecka 7+ såg vi ett litet litet frö med hjärtslag, (såg bara ett barn då)

    SvaraRadera
  8. Stort grattis igen!!

    Vi var på ett tidigt VUL i v7+0 pga av en liten blödning och då kunde vi höra de härliga hjärtslagen!

    Ha en skön helg!!
    kram från Skåne

    SvaraRadera
  9. hejja er!

    jag gjorde mitt första UL på sjukhuset i vecka 7. jag grät och skrek och sa att jag VILLE veta att det levde, så de gjorde som jag sa (hihi). och där tickade ett litet hjärta fint och helt plötsligt insåg jag att riskerna helt plötsligt minimerats nu när hjärtat slog... och idag är hon 14 månader och är en underbar liten busunge som jag älskar så mycket att jag spricker.

    lycka till, nu är det ER tur!

    SvaraRadera
  10. Hej hej, så härligt att ni plussat!! Ja man kan se hjärtat i v7-9..vi såg hjärtat i veckan 5-6 med Maja om jag minns rätt.
    ivfkarusell@gmail.com

    kram

    SvaraRadera
  11. JA du kan få ett UL / VUL så tidigt som vecka 7! Då kan du sett hjärtat slå. Jag har läst på flera ställen att om sett hjärtat slå är det typ 95% chans att det blir barn av det hela... :-)

    SvaraRadera
  12. Jag fick komma på tidigt ultraljud 3 veckor efter jag plussat. Då kunde de se hjärtat slå.
    Jag skulle absolut ringa på måndag om jag vore du!! Skönt att få kolla och veta att allt är bra ju...
    Hoppas verkligen det lyckas nu och att bebisen stannar!

    SvaraRadera
  13. Jag var på ett tidigt ul i v 6 för att jag har haft en liten blödning. Sen var jag på ett i v9 ;-) såg inte så mkt i v6 bara att där var något o ett litet hjärta som tickade, så dom ville se igen i v9 så att allt gick som det skulle. Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Grattis till plus! Förstår att du ännu inte vågar glädjas fullt ut - jag har liknande erfarenheter och det tog nog halva graviditeten innan jag vågade hoppas och tro. Ultraljud i v. 7-8 kan man oftast se (men inte höra) hjärtat slå. På Huddinge fert. i Sthlm får man tidigt ultraljud omkring v. 8. Alla mina tummar för er!! / sporadisk f.d. ofrivilligt barnlös läsare

    SvaraRadera
  15. Jag tror att det var 6+2 som vi kunde se hjärtslag första gången men de sa att det kan vara individuellt, allt mellan v 5-8.
    Jag tycker att du gör rätt i att vänta till efter helgen med att ringa, känns kanske lite mer på riktigt då!
    Jag fortsätter hålla tummar och tår för att allt ska gå bra. Den här gången bara SKA det vara eran tur!
    Många kramar :-)

    SvaraRadera
  16. Hoppas verkligen att allt går bra och att du sedan kan njuta av plusset - du borde få jubla över ett fantastiskt plus! Det är du värd!! Låt inte gammalt få gräva ned dig. Förstår såklart att det är svårt, men du förtjänar denna lycka, ta emot den!!

    Många kramar och hoppas allt går bra!!

    SvaraRadera
  17. Såg ett tickande hjärta i v. 6+6 och det är idag en härligt aktiv 2,5 åring =)

    Stort grattis till plusset!

    SvaraRadera
  18. Underbara du

    Beklagar verkligen alla jobbiga dagar du har haft på sistonde..ja på sista tiden över huvudtaget..o sen att din man glömde bort årsdagen gör ju saken inte bättre..

    Ja vet själv hur det känns o bli "bortglömd"..har oxå blivit det..o det sårar en...o har man som du haft tuffa dagar o vissa datum som är speciella då är det jätteviktigt att din man skulle ha kommit ihåg det så att du kunde få nåt annat o tänka på..

    Ja vart så besviken när ja läste...ja skulle vilja springa hem till dig o få dig på bättre humör...lagat go mat till dig o sen skulle vi prata så du fick glömma bort allt eleände för ett tag..

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finste Ellen, för dina varma ord. Du är HJÄRTLIGT välkommen hit närhelst du önskar! TÄNK så roligt det vore att ses IRL :-) Du vet ju åt vilket håll jag bor :-)

      Varm kram Ninna

      Radera