lördag 30 mars 2013

v.33 Profylaxkursen

Idag går vi in i v.33 (32+0) Bara 7 veckor (55 dagar!) kvar nu, eller... ;-)

Det är dax för kalas för min fina mormor som fyller hela 97 år nu i påsk!!! Stort kalas blir det!

Profylaxkursen hos Babyz som maken och jag gick på i veckan var riktigt FLUMMIG!!! Vi var båda SÅ BESVIKNA!

Vi hade trott att kursen skulle innebära andningsövningar, massageövningar och tips på smärtlindrande tryck på vissa punkter på kroppen... Så som det stod i kursbeskrivningen...

Istället fick vi 6 timmars föreläsning om att vi ÄR så rädda inför förlossningen och vi måste VÅGA förstå att förlossingen är naturligt, vi ska inte boka kejsarsnitt och vi ska inte bromsa smärtan...

VA? sa vi, alla 6 par på plats och såg ut som fågelholkar. INGEN av oss var/är förlossningsrädda. Ingen har bokat kejsarsnitt och alla sa att förlossningen ÄR naturlig...Det kändes som om vi var på HELT FEL kurs...

995 kr kastade i sjön. Vi fick inte med oss NÅGOT som var bra, tyvärr.

Bara massa tjat om att våga släppa kontrollen och inte boka kejsarsnitt, ja det tjatades en hel del om samma sak båda kvällarna....

Så vad gör vi nu? Som kursledaren sa kanske: "Det kan ni ju googla" när vi frågade om lämplig massage mm

Jo visst kan vi googla, men då var kursen HELT ONÖDIG.

Värst av allt: Ledaren jobbar på förlossningen vi valt att komma till. NU BLEV JAG FÖRLOSSNINGSRÄDD!!! Får jag henne som BM så går jag hem! Då pausar jag förlossningen och går hem! (OBS skämt...;-)...men jag byter BM iallafall...)

Känner mig SÅ BESVIKEN och lika noll förberedd som före kursen :-(

Har du något tips på vad jag och maken kan göra nu????

Önskar DIG en helt UNDERBAR påskhelg!!!

Kram Ninna (med en superlivlig Pärlan i magen, som tumlar runt hela dagarna= lycka)



9 kommentarer:

  1. Hej! De flesta som gått dessa kurser brukar bli besvikna och/eller säger att man glömmer allt när man väl ska föda. Kroppen gör som den vill iaf.

    Jag "övade" på att avleda smärta med andning genom att sitta med armarna rätt ut med en isbit i vardera hand och klämma åt. Genom att andas och tänka på annat kände jag länge hur ont det gjorde. Men tänkte jag på det så gjorde det såklart jätte ont. Detta var ett tips från min BM.

    Jag gick ett par kloka ord av mon BM som löd: Att det gör ont att föda barn det vet man, men till skillnad från att tex bryta benet är en förlossnings smärta en positiv smärta. Att det gör ont betyder att det snart är över. Varje värk är ett steg närmre barnet."
    Det tog jag med mig iaf. Kram

    SvaraRadera
  2. Gravid-yoga ger mig en hel del, många som gått säger att det har hjälpt dem under förlossningen. Men då har jag gått en gång i veckan sedan vecka 15. Men det är väl aldrig för sent!

    SvaraRadera

  3. Gud vad trist att ni blev besvikna. Jag och min man gick på profylax för bara några veckor sedan och jag känner att det var det bästa vi gjort inför bebisens ankomst. Förutom att lära sig andningen som för mig var att hamna i någon slags trans, sååå häftigt, så fick vi även med oss massa verktyg om hur mannen kan vara delaktig under förlossningen och det kanske egentligen var det bästa. Jag hoppas iaf att jag skall vara lika positiv till profylaxen om några veckor när bebis tittat ut.

    Må så gott!

    Emma

    SvaraRadera
  4. Vi fick öva lite snabbt på en av våra träffar på föräldrakursen. Det var bra men jag glömde allt när vi väl var på förlossningen. Jag borde ha övat så att det hade suttit... Är det något jag ångrar så är det att jag inte skrev ett förlossningsbrev men samtidigt så visste jag inte vad jag skulle skriva. Vem vet liksom vad som komma skall?? Men vill du ha ett råd från mig så be personalen hjälpa att visa hur man profylaxandas. Tala om för din make redan nu så får han också komma ihåg det.

    SvaraRadera
  5. Jag hade inte möjlighet att gå någon kurs som förberedelse till min förlossning. Så istället läste jag (och min man valda delar) boken Att föda av Gudrun Abascal och jag kan verkligen rekommendera den. Efter att ha läst boken kände jag mig väldigt lugn och redo att föda. Sen blev min förlossning inte alls som jag tänkt mig... men det hade andra orsaker.

    Såg nu att den precis kommit ut i pocket också. Perfekt! http://www.bokus.com/bok/9789175031705/att-foda-en-barnmorskas-tankar-rad-och-erfarenheter/

    SvaraRadera
  6. Men givetvis ska ni reklamera kursen! Begär pengarna tillbaka! Psykoprofylax betyder per definition andningsövningar! Det var inte det ni fick men väl det ni betalat för. Var tydlig så fler slipper gå på den niten och få ett så löjligt råd som att googla det. Anmäl till chefen på kvinnoenheten där kursen hölls. Det där är ju falsk marknadsföring!

    SvaraRadera
  7. Näää va tråkigt..det finns ingen möjlighet att få pengarna tillbaka?? man valde ju att gå kursen för att lära sig om sånt man inte kan eller sånt man vill veta mer om...

    De har ingen föräldrarkurs på bvc som ni kan gå på??

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!!
    När jag var gravid fick vi lite profylax i föräldrautb. men jag hittade en jättebra app (om man har smartphone) den heter annas profylax...har för mig att den kostade en liten summa men det var det värt :) hade bra användning av den under förlossningen!!

    SvaraRadera
  9. Vad tråkigt att kursen var så dålig. Jag håller inte med om att det måste vara så. Vi gick Annas profylax och tyckte att den var bra. Den trycker hårt på att man ska öva att andas, och det ska man, och det har man stor nytta av. Särskilt när man går hemma. Tyckte också att det fanns en öppenhet för att en förlossning kan bli på många olika sätt och att medicinsk smärtlindring är helt ok. Jag hade en epidural på slutet, vulket jag hade ställt in mig på, och det var Underbart - men sedan hade jag stor nytta av kursen igen när det var dags att krysta. JA, ett litet försvar för profylaxkurser. Men du, detta kan du göra på egen hand. Läs på, öva andning (gärna med isbit eller genom att din man nyper dig), läs förlossningsberättelser och läs på om förlossningens olika skeenden, och fundera över om det är ok med epidural, och tänk tanken att man ibland måste göra ett akutsnitt (oftast för att allt gått i stå). Om man är så förberedd och så öppen, så kan man ha en drömförlossning. Och det behöver du inte gå en kurs till för att fixa. Min reaktion efter förlossningen var att jag skulle kunna göra om det imorgon dag.

    SvaraRadera