onsdag 17 februari 2010

Tack T A C K käraste bloggvänner :-)

Jag blev så GLAD, så ÖVERVÄLDIGA av alla era underbara, glada hälsningar att jag nu läst dem om och om igen, med tårarna rullandes ner för kinderna!

Det är en helt makalös känsla att få det varma stöd av Er som hittills gång på gång gett mig i denna process!

Utan Er skulle jag inte orka fortsätta. Sant. Jag skulle lägga ner projekt bäbis.

Speciellt sedan maken "blev en tyst mussla"!

Men nu vet jag att många av er gått igenom samma sak med era män. Och jag hoppas det stämmer, att männen "vaknar till" när vi kommer in i processen. Kanske när vi fysiskt är på mottagningen. Händer det något då tro? Fattar maken att vi är där för BÅDAS skull. Inte för att "fixa nåt med mig"... Det återstår att se hur maken reagerar. Jag uppdaterar er såklart :-)

T U S E N miljoner T A C K för alla er som så vänligt erbudit mig att ställa frågor. Såklart jag har frågor! Massor av frågor. Dom kommer, jag lovar!!!

Det är med STOR trygghet jag känner att jag skulle våga ställa alla frågor till er. För att just NI vet ju vad detta handlar om.

Väntan. Hormoner. Prover. Längtan. Drömmar. Krossade drömmar....Brustna hjärtan...

Nåja nu ska jag inte gräva ner mig i negativa tankar. Nej, för sjutton. Nu har vi ju fått BREVET. Inte en kallelse iofs. Men Brevet som skall ta oss ett steg närmare IVF.

Bara några (ca 11) månader kvar innan en kallelse kan dimpa ner i brevlådan. Med tanke på alla år jag väntat och längtat hittills, så känns ju 11 månader som en fikarast ;-)

MEN HALLÅ!!! 3 månaders vårdgaranti sa ni? Räknas IVF till vårdgaranti??? Kan ge mig attans på att viktiga behandlingar som detta inte ingår i vårdgarantin. Dit hör väl bara mer "allvarliga saker" som förkylningar, halsfluss eller vrickad lilltå ;-)

Lätt att vara lite spydig mot sjukvårdsgarantin ibland. Men blir man inte det, efter att få veta att vår väntetid från remissens inskickande till kallelse är ca 18 månader... Var det 3 månader... Eller hur???

Så TJEJER, hukar er för nu laddar jag med frågor!!! ;-)

I ärligheten namn har jag faktiskt ingen som helst aaaning om vilka frågor jag ska ställa...

Vad vill jag veta? Vad behöver jag vet? Vad måste jag vet?

I vilken ända skall jag börja fundera? HUR BÖRJADE NI?

Är det saker jag ej får äta innan behandlingen? Eller under behandlingen? Vad behöver jag tänka på INNAN behandlingen??? Det är väl viktigast just nu antar jag?!?!

Kom GÄRNA med tips och råd för jag har NOLL KOLL!!!

Känner mig så GLAD och LÄTTAD över alla era hjärtliga svar!

ÄLSKAR ER!!!!

Varmaste kramen Ninna


.

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vet inte riktigt hur din vikt och sådär ser ut, men jag fick gå ner en hel del i vikt innan mina behandlingar. Och så käkar jag en hel del värktabletter pga artrit och fibromyalgi så dessa för jag ju trappa ner med i god tid före behandling för att sluta helt innan jag börjar med behandlingen.
    Du kommer ha tusen frågor, jag lovar. =)
    Men du måste nästan ta dem eftersom, för alla råkar vi ut för olika konstiga saker, som oftast är heeeeelt normala. =)

    Skönt att ni snart är på gång!!
    Kram//Fru Söderknopp

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte tänka på några detaljer ang mat mm inför behandlingen. Det är bara att köra på som vanligt.

    Skulle vara jätteroligt att ses IRL någongång:o)

    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi fick vår IVF med vårdgaranti, men...
    3 månader (läs vårdgaranti) till utredning
    3 månader (läs vårdgaranti) till remiss
    3 månader (läs vårdgaranti) till info besök på kliniken
    3 månader (läs vårdgaranti) till 1:a IVF- försöket
    Ja, så långt är vi nu...

    Så jag vet inet om jag tycker att vårdgarantin har spelat så stor roll, men det är klart, det kunde säkert ha tagit ännu längre tid ;)

    SvaraRadera
  4. Ja du..om ja bara visste så skulle ja hjälpa dig...men som du säger..vad ska man fråga?? vad vill ja veta??..vart ska man börja??? osv..

    Du får väl fråga helt enkelt när frågorna dyker upp eller skriva ner dem o så kan du ta upp dem vide ett senare tillfälle....

    O när det gäller att du inte har tid o kolla in olika bloggar behöver du inte alls ha dåligt samvete för...ja är likadan...

    Ibland så hinner man inte eller bara kolla in en snabbis...menha inte dåligt samvete...

    Det enda som ja kan känna är saknade efter dina inlägg o kommentarer när du inte har varit inne på ett tag...

    Man blir lite orolig om nåt har hänt....om du har blivit sjuk eller om du nere eller vad det nu kan vara men det är det enda...

    Saknaden....:-)

    O från det ena till det andra när det gäller OS så kan ja inte påstå att ja är speciellt intresserad men bara för att så har ja lite OS-tema..o det kan komma ett o annat inlägg som nu om våra guldtagare men det är bara för att....

    Jasså tycker du ja gör mycket???..ja ibland så kan man tycka att man har all tid i världen till saker o ting o lusten är hur stor som helst men ja har även dagar då allt känns så ensamt o tomt o ja vet varken ut eller in...

    Ja har inte skrivit om det på blogget men just nu är ja väldigt trött på mina barn..om man nu får säga så utan att känna sig som en dålig mamma...

    Men det har varit mycket nu o eftersom Henrik jobbar så mycket som han gör så är det ju ja som får ta hand om allt i hemmet...

    O då menar ja verkligen ALLT..o det är ja som skäller o tjatar hela tiden..ja som blir arg o ryter....

    Så ja känner att ja skulle behöva en dag för mig själv...inte ensam men med en kompis utan några barn...bara tänka på mig..mig..
    mig...

    Henrik vet om detta för det var en kväll som bägaren rann över o allt kom över mig...att ja måste komma ifrån men sen går dagarna om man faller tillbaka i samma gamla spår...:-(

    Men ja ska försöka...eller rättare sagt...ja ska se till att ja får en dag för mig själv inom snar framtid...

    Kan vara bra för både mig o Alice att komma ifrån varandra o sen för Henrik att se att det inte är en dans på rosor..

    Ja älskar mina barn men ja hatar att vara den
    "elaka mamman" som bara skäller o tjatar...

    Måste ladda batterierna..för de börjar gå på sparlåga..

    Nej, nog om mig o mitt tjat...alla dagar är inte hemska...

    Ha en bra kväll/helg..

    Massor av kramar till dig

    SvaraRadera
  5. Ja vad skulle man göra utan alla uppmuntrande kommentarer man får!

    Segt att väntetiden är så lång. Hoppas att det går snabbare!

    SvaraRadera
  6. Hej kom förbi din blogg då jag surfa genom anndra IVF bloggar =) vi är ibörjan av våran resa och hoppas det går fort och smärtfritt haha =) ja ja man kan hoppas!
    hit kommer jag flera ggr.
    kram

    SvaraRadera
  7. Hittade in på din sida genom www.2villbli3.wordpress.com .

    Själv har jag gjort första steget på uppsala reproduktionscentrets behandlingar. Fick Pergotime tabletter och så fick vi göra "jobbet" själva. Det gick inte vägen så nu ska vi vänta på mensen och inleda nästa behandling med sprutor.

    Folsyra kanske är något du redan har sett till att få i dig, när du redan försöker få barn.

    Frågor om behandling? När jag väl har varit där får jag ofta tung häfta och önskar då att jag skrivit en liten fusklapp om frågor som jag undrat över.

    Jag har haft det riktigt jobbigt ändå så säger jag inget. Dem erbjöd mig kurator första gången jag var där men har inte sagt till att jag gärna vill prata med någon.

    Så jag rekomenderar att skriva en lapp om allt möjligt, hur det går till väga och känslor.

    Lycka till från Uppsala

    SvaraRadera
  8. Jag har precis hittat hit till din blogg. :-) Har gjort 2 ivf hittills, utan resultat. Men vi kämpar på!
    Vår ivf-resa började med att gyn skickade remiss till MAS i Malmö och 3 mån senare var vi på info möte på ivf-kliniken och 2 mån efter det gjorde vi får första ivf (dock utan ET).
    Före, under och efter behandlingen behöver du egentligen inte tänka på nåt speciellt. Man ska försöka leva så "vanligt" som möjligt. Kanske inte elitidrotta eller hinka i dig kaffe och/eller alkohol efter ÄP och ET, men lev normalt.
    Min sambo har varit med och blandat vätskan till sprutorna, så att även han känner sig lite involverad. Annars handlar ju det mesta om kvinnan under hela behandlingen. Men jag tror det är väldigt viktigt att även mannen känner delaktighet i hela processen.
    Glöm inte prata med varandra och ta hand om varandra! Viktigt!
    Kika gärna in på min blogg eller maila mig om det är nåt du undrar.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Du har fått en blogaward på min blogg =) Tack för en fin blogg.

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Hoppas att allt är bra...du har inte skrivit på ett tag så man vet ju inte vad som händer o sker i ditt(era) liv just nu...

    Men ja hoppas att det är bra o att ni njuter av det härliga vädret...

    Bamsekramar

    P.s Ja saknar dina inlägg...D.s

    SvaraRadera
  11. Hoppas allt är bra med dig! Saknar dig här i internetvärlden:o))

    Kram!

    SvaraRadera