fredag 23 april 2010

Vart tog jag vägen?

Varning för ett ego-inlägg:


Jag har inte skrivit på bloggen sedan den 17 februari, det är drygt 2 månader sedan. Långa, mörka, kalla månader. Inte bara för att snön legat tjock och kall utan även i mitt hjärta har det varit bottenfruset.

JAG HAR SAKNAT ER SÅ!!!!

Men inte vågat gå in på bloggen. Inte vågat "hälsa på hos er". Inte vågat visa mig nånstans. Jag har gömt mig, stängt in mig, hoppats på en ljusning, ett under, ett mirakel. Men Nej.

Jag har bara kännt S O R G, illska, orättvisa... MASSOR av jobbiga och negativa tankar och känslor. Alla grundar sig såklart i min bäbislängtan.

Som visat sig vara just MIN längtan enbart, inte min makes längre...

Så jag står vid ett jobbigt vägskäl: Skilsmässa eller ej?


Yepp, så allvarliga har diskutionerna varit här hemma. Hårt, kallt, upprört och tyst, omväxlande. Jag pratar, vrålar, gapar omvartannat. Han tiger. Yippie. Lätt att lösa saker när man talar med en vägg. Not.

Min glädje över BREVET som kom... grumlades ganska snabbt efter mitt inlägg den 17/2.

När vi pratade om brevet - att NU var det dax. NU var vi på banan. Då tystnade min make plötsligt.

Jovisst har han haft det tufft, med sin cancerbakgrund. MEN HALLÅ!!! Han lever och mår bra! Hur ända in i baljan kan han då tycka att det är en anledning nog att inte kämpa för att få barn? JAG FATTAR INTE?!?!?

Javisst, han kan få tillbaka cancern om 20 år, det har hans läkare berättat. MEN är det verkligen en bra anledning till att undvika att få barn nu? Man kan ju dö i morgon (i en olycka) MEN INTE UPPHÖR VÄL längtan efter barn för det??!!!

Och skulle vi bli välsingnade med ett barn nu, snart, så har han ju goda chanser att leva med sitt barn i 20 år!

Är jag för hård? Är jag för ego?

HUR SKA JAG GÖRA???

Jag har faktiskt gett honom förslag att tala med en kurator, psykolog eller vad som helst. Det tyckte han var bra! För det håller inte att bara JAG ska explodera i sorg och illska varje varje varje dag.

Det tär. Det ältas inom mig. Jag har ABSOLUT INGEN jag kan prata med. Ingen vet. Ingen ska få veta. Detta är min kamp och den utkämpar jag själv.

Men i mitt hjärta har jag er tjejer som ger stöd, råd och underbara hälsningar. Jag blir rörd till tårar varje gång jag får era fantastiska hälsningar. Till mig. En annonym medsyster? Kan det vara sant att det finns så fina tjejer där ute? YES! Det finns det - det är Ni beviset för!

T A C K för att ni finns där!!!


Varmaste kramen Ninna

.






FÖRTYDLIGANDE: Jag kände att jag missat en del viktig info i mitt inlägg. ENLIGT MIN MAKE vill han inte att vi skaffar barn nu, för då slipper han ta ansvar, blir vuxen eller känna sig bunden. Han slipper "lära sig" nåt om IVF, slipper ha koll på fakta och allt "tjafs". Han vill leva kvar i sin tonårs-singel-livsstil (dvs spela dataspel & läsa serietidningar som nu) och kunna leva från dag till dag utan planering eller framförhållning.

Det gör mig förvirrad och ledsen för det är totalt tvärtemot det han sa innan bröllopet. Då var han drivande i barnfrågan! Det var SÅ viktigt att vi skulle bilda familj snarast! SÅ JAG KÄNNER MIG SÅ LURAD!

Självklart ska man helst vara två i denna längtan, helst vara två hela vägen fram till tre såklart. Det är min innersta önskan och det vet han. Men tiden springer ifrån mig. Jag är snart 37 och har oddsen emot mig!

Jag tvingar honom inte att tycka som mig, men jag är SÅ BESVIKEN över att han ändrat sig nu när jag redan genomgått hormonbehandlingar och allt. Bara för att han inte "orkar bli vuxen".

Jag vet att han hade det jobbigt med cancen. Jag vet att det fortfarande maler i honom att den KAN komma tillbaka. Men det är inte säkert att den kommer tillbaka. Så varför ta ut sorgen i förskott och kanske missa chansen att ha en familj- även om det bara är/blir vi två i familjen...Därav min "hårda/ego"-stil i detta inlägg. Hoppas ni förstår vad jag försöker säga. Men det tror jag att ni gör, kära medsystrar som kämpat/kämpar motsamma mål...



Hälsningar Ninna






.

10 kommentarer:

  1. Ledsen att höra att ni försökt så länge utan resultat...
    Att din man nu inte vill måste ju vara minst lika jobbigt! Hoppas du får rätsida på hur du ska göra...kan tyvärr inte ge dig några råd. Stor kram

    SvaraRadera
  2. Usch jag lider med dig! Måste kännas riktigt jobbigt att upptäcka att ER längtan plötsligt bara är DIN längtan ! Vet inte vad jag skulle gjort? Mycket svårt, jag vill inte tänka mig ett liv utan barn, så jag tror tyvärr jag tillslut hade lämnat min kära om han absolut inte ville ha barn. Men ta absolut reda på först om han kanske bara har kalla fötter eller vad som egentligen ligger bakom ! Hoppas ni tar er igenon det här och att maken plötsligt blir väldigt bebis sugen och hittar sin kämparglöd !
    Kram M
    http://ledsenihemlighet.blogg.se

    SvaraRadera
  3. hoppas för din skull att allt löser sig till det bästa!

    SvaraRadera
  4. Hej Ninna. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, dina ord berör mig så djupt och gör mig så uppriktigt ledsen och uppgiven för din skull.
    Vilken ensamkamp, vilken tragedi och sorg - du borde inte vara ensam nu!! Finns det ingen, ingen du kan prata med?
    Jag vill jättegärna finnas där för dig, träffas och kanske prata, maila, vad som helst, om du känner att du vill det? Maila mig i så fall, min adress finns på min blogg.
    Jättekram på dig, fina Ninna. Du ska veta att du inte är ensam, låt inte dig själv bli helt ensam.

    SvaraRadera
  5. Ursäkta om jag verkar hård... men hur kan du vara så självisk!? Tänk lite på din man oxå! Han verkar inte heller ha det så lätt med cancern och allt det där. Barn kommer till världen för att två människor VILL det men du kan ju verkligen inte kasta all skit på din man! IVF är ett välrdig bra prov på ifall ett äktenskap/förhållande är redo för ett nytt liv och erat verkar inte vara det eftersom du nästan tvingar din man till att tycka likadant som du! Ta en sak i taget! även om läkaren sagt en sak om canserbehandlingen kanske din man inte alls orkar gå igenom en motgång till om inte IVF fungerar! Det kan ju verkligen ta knäcken på dig oxå vilket verkligen inte bådar gott för resterande försök.

    Vi verkligen inget illa men blev lite upprörd.
    Håller tummarna för er båda två och jag vill bara ert bästa även om vi inte känner varandra önskar jag er all lycka till!

    SvaraRadera
  6. Jag saknar ord.. jag blir gråtfärdig med dig och skickar dig all min energi...
    //
    http://www.skavilyckas.blogg.se

    SvaraRadera
  7. Älskade Ninna!!!

    Ditt inlägg....dina ord gjorde verkligen ont i mig....inte att ja tycker du är självisk men att det har blivit som det har blivit...

    Ja förstår att du känner som du gör...att du känner dig totalt grundlurad...hur kan man vilja ha barn ena sekunden men inte den andra???

    Livet är inte lätt att leva...alla möter vi väl/motgångar...men det är väl det som ska göra oss starkare eller???

    Visst när man är mitt i det så vet man inte vart man ska finna styrkan men ändå så tar man sig framåt på ett eller annat sätt... kanske det blir ett steg framåt o två bakåt men så länge man står upp så kommer man framåt....

    Men när ja läste det du skrev så gjorde det så ont i mig....*kramar om dig...*att kämpa för nåt så mycket som du har gjort för att sen få veta att allt kanske var gjort i onödan...

    Ja skulle nog ställa frågan till mig själv..
    har han någonsin velat ha barn??

    För hur länge har ni inte hållt på...varför utsätta sig för att vara olycklig när man kunde ha levt livet annolunda från början då man kanske hade disskuterat saken???

    o ja förstår ditt dilemma om skilsmässa skulle vara din enda chans till barn???

    Är han värd att stanna hos o leva ett liv utan barn??

    Eller vill du chansa o kanske få din dröm uppfylld med en annan man???

    Men även med en ny man så vet man ju inte om din dröm skulle bli sann....

    När det gäller din man så bör han ta ansvar för sitt liv o växa upp..oavsett om man har barn eller inte...

    För barn har vi alla varit men tids nog så måste man gå vidare till nästa nivå...precis som inte ett tv/dataspel....man måste gå framåt för att komma till nästa nivå....

    Men egentligen så kan ja inte uttrycka mig för ja har inte varit med om detta...men ja vill gärna finnas här för dig om du skulle behöva en axel att gråta över....eller bara höra min åsikt eller vad det nu kan vara..

    Men en sak vet ja o det är att ja kan INTE tala om vad du ska göra eller inte göra....
    dina val/beslut är det bara du som kan ta....men ja tycker inte du är är för hård eller egoistisk...

    O det är här på bloggen som du verkligen kan släppa ut dina tankar...funderingar...din ilska...förtvivlan....sorg..ensamhet etc....

    För du vet att du kan öpppna dig...våga vara din själv men ändå vara anonym...

    *Tänker på dig o ja har verkligen saknat dig jättemycket....*

    Bamsekramar till dig

    SvaraRadera
  8. Hej! Det som slog mig när jag läste ditt inlägg är det här att ingen ska få veta, det är din kamp och den uthärdar du själv. Det är verkligen hårda ord mot dig själv... Jag är själv i ivfkampen med 4 ivfer bakom mig, och det tär så klart nåt fruktansvärt. Jag höll också inne med alltihop i ett par år och höll på att kvävas. När jag började prata med folk och berätta så var det som en sten som föll, jag bar inte allt själv längre och plötsligt var det nära vänner till mig som också befanns sig i liknade situation. Jag vet inte om det skulle hjälpa dig och man måste ju så klart komma till beslutet själv att känna sig redo, men det kanske kan lätta lite om du berättar. Du ska inte behöva gå igenom en alldeles egen kamp, det är ju för tungt att bära. Stort stort lycka till önskar jag dig. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte alls att du verkar självisk. Vet av egen erfarenhet hur barnlängtan kan fullkomligt golva en, år efter år. Och klockan tickar ju, det är inom de närmsta åren det måste hända så det är klart att du har svårt att fokusera på hans cancer, som han ju faktiskt är botad från. Även om du skulle offra dig och ge upp din längtan finns risken att du aldrig kommer att kunna förlåta honom.

    Han eller ni bägge skulle verkligen behöva prata med nån utomstående. Infertilitet är ju så vanligt, varför hålla det så hemligt? Alla kan ju inte vara bra på allt. Vid det här laget anar nog era nära hur det ligger till ändå. Problem blir lätt oöverstigliga när de är hemliga.

    Man kan ju skaffa barn ändå som ensamstående på klinik utomlands (har själv gjort det) så det finns ju lösningar om du kan se dig som helt ensam med barnet.

    SvaraRadera
  10. Ja hoppas inte att du kryper tillbaka till ditt skal igen...

    Vi finns här....

    Bamsekramar

    SvaraRadera