måndag 12 oktober 2009

Återbesök & Födelsedagspanik

Jag fyllde 36 år i fredags. Fatta. HUR gammal som helst - med havererat maskineri.

Fick frågor vad jag önskade mig (ska ha kalaset om 2 veckor). Kan man svara "IVF-bidrag"? Eller "presentkort på adoption"? Eller kort & gott "barnbidrag"? Eller ska man svara samma sak som vanligt "en Kitchenaid eller diamant-ur ?" Samtliga förslag är ju snordyra presenter som jag garanterat inte får. Jag önskar mig ju helst ett + på stickan. En graviditet. En bäbis. Men det är jäkligt svårt att skriva det på en önskelista eller nämna det för vännerna som alla har barn nu...

Känns mer safe att svara "kitchenaid" såklart. Vem fan önskar sig en graviditet i födelsedagspresent. Jag. Och flera av er - mina kära medsystrar som delar vårt öde!

FYYYYY tusan vilken ålderspanik jag fick dagarna innan födelsedagen. Tiden springer verkligen ifrån oss nu...

Dagen innan min födelsedag var jag på återbesök - troligtvis det sista - hos vår läkare Olle. Gjorde VU. Såg fint ut igen. Som alltid. ÄL nu i helgen. Olle har ju som sagt skickat oss på remiss till Huddingen. Olle sa att vi troligtvis inte skall ses nåt mer eftersom han gjort allt han kunnat (Pergotime...) så nu ska vi få ha kontakt med Huddinge istället.

Ska verkligen ta era ord till mig och söka reda på fler kanaler. Att vänta ett helt jävla år till (eller mer, som Olle sa...) får mig att nära på svimma... Jag härdar inte ut längre.

Nä nu vill jag in i karusellen på riktigt. Prover, sprutor, sprejer, hormoner, och annat "skit" - BARA HIT ME DET!!!

Läste med tårfyllda ögonen igenom alla era U N D E R B A R A hälsningar i förra inlägget. Tårarna forsade och det tog mig en bra stund att samla mig så pass att jag kunde påbörja detta inlägg.

Är SÅÅÅ glad över ert stöd, era hälsningar, era förslag, er närvaro. Det betyder TUSEN gånger mer än vår läkares ord. Ni är/har varit i samma sits. Utan er hade jag kastat in handduken när vi mötte Olle och fick vår behandling (Pergotime) . Utan ert stöd hade jag inte vetat nånting. Inte vågat fråga eller ställa krav. Så TACK tjejer, TACK!!!

Jag ska jobba på för att hitta alternativ till Huddinge. Vi känner att vi är beredda att åkta vartsomhelst, bara vi slipper väntan. TAR TACKSAMT EMOT ALLA FÖRSLAG till alternativa behandlingsplatser runt om i vårt land!!!

Nu ska jag besöka er alla och kolla upp eventuella bäbisleveranser.... :-)

Sänder er en bamsestor kram!

TACK FÖR ATT NI FINNS!!!!


Kram Ninna

8 kommentarer:

  1. Hej vännen

    Vi var inne på att gå på privatklinik. Vi valde Carl von Linné i Uppsala. Det gjorde vi för att vi inte orkade vänta på vårt andra försök på Huddinge och hade hört massa gott om Uppsala av andra. Men sen hade vi tur att vi fick komma till Huddinge tidigare pga att det inte var så mkt bokat som de från början trodde.

    Så medan ni väntar på att landstingskön ska rulla på kan ni gå emellan med ett trepack privatförsök tex.

    Sen kan ni ju ha tur som vi, att få erbjudande att gå på distansbehandling på Oxbackskliniken i Södertälje, då blir kötiden lite kortare. Det innebär att ni går dit för för själva behandlingen, blodprov, nässpray, sprutor, VUL mm. Och sen gör ÄP och ET på Huddinge. Det fungerade toppen för oss.

    Kämpa på tjejen!!

    KRAM!!

    SvaraRadera
  2. Sorry glömde ju säga:

    GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!!! i efterskott:o)

    KRAM!!

    SvaraRadera
  3. Ge inte upp..... Jag hade ju testdag till min födelsedag, men tjuvade lite och fick plusset två dagar innan.. HOPPAS ni får det där extra strecket snart. kram

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott....

    Hade ja magi i min ficka så skulle ja ge dig allt du önskade dig o lite där till...

    Ja håller som sagt fortfarande tummarna för er...o ja hoppas verkligen att ni kommer finna andra vägar till att få känna 100%-ig lycka...

    Ja hoppas att Huddinge eller nån annan kan ge er den hjälp som ni behöver för att kunna gå vidare...

    För att ens få känna lite hopp igen...nu har ja inte behövt gå så långt så ja har behövt sprutor, spray osv men ja har kämpat länge...
    för att få vara där ja är idag...

    Men ja tycker att om nån....vem det nu kan vara skulle föreslå Pergotime ännu en gång så hoppas ja att du/ni har mod nog att säga ifrån...att ni inte vill prova det längre...

    För det kan ju vem som helst fatta att det inte är det rätta metoden för er...ni behöver nåt starkare...eller högre dos eller vad det nu kan vara..

    Men ja vet att när man väl sitter där..så är man inte alls lika stark utan man är som en liten flicka som lyssnar snällt o tror på allt som doktorn säger är sant o så ska det vara...

    Ja är glad att vi finns här på bloggen..
    gäller oss alla...det är ett otroligt stöd att veta att man inte är ensam....att det finns fler som inte kan få det de vill ha...

    Alla tips...råd...värmande ord o kramar...ja allt som man inte annars känner i det verkliga livet känner man av här....

    Tack för att du finns...du är en otroligt stark person..o tusen tack för ditt värmande stöd....du vet hur du ska få en att må bättre...

    Bamsekram till dig

    SvaraRadera
  5. Hej, hittade hit via "Resan till plusset"-bloggen. Förstår att ni inte vill vänta i kön till Huddinge så jag tänkte tipsa om IVF-kliniken Stockholm vid S:t Göran. Om våra försök inom landstingen inte funkar ska vi fortsätta där. Jag har hört mkt gott om dem!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej tjejen, hur går det för er med allt? Var länge sedan du skrev nu....!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Ja hoppas att det är bra med dig...såg att du inte har varit här på ett tag...i alla fall inte skrivit nåt...

    Tänker på dig/er....o tummarna håller ja fortfarande hårt...

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Nu har jag läst rätt lite här, men har ändå lite reflektioner om kö-tiden. En kompis till mig fick massor med behandlingar för att få ÄL under över ett års tid och sen insåg läkaren att hon borde skickat remissen till Huddinge för länge, länge sedan. Läkaren skrev ett brev om att det var hennes fel att remissen var ett år sen och de fick sedan tillgodoräkna sig tiden som remissen borde ha varit skickad.

    Jag tycker du ska begära samma sak. Remissen borde ha skickats så snart er utredning var klar och att det inte gjordes låter som ett fel. Det felet ska inte ni få lida för!

    Lycka till!

    SvaraRadera