torsdag 2 februari 2012

"Slappna av så går det"

"Slappna bara av så går det, ska du se"...

Asså, jag bara avskyr dessa ord!

Om alla bara kunde hålla truten stängd när dom kommenterar saker som inte begriper sig på.

Klart som fan att det inte löser sig av sig självt "bara man slappnar av".... Så otroligt korkat och dumt sagt. Men folk som inte provat på barnlöshet, undersökningar och IVF.. fattar inte vad dom säger.

"Så vad gör ni om ni inte får barn då?"

Den frågan vill man bara inte höra när man står inför eller är mitt i en IVF. Här lägger man hela sin själ, all kraft, ork och styrka i ett elelr flera IVF-omgångar. Inte tusan kan man då tänka att det inte skall fungera. Det finns ju massor av solskens-sagor bland IVF-bloggarna :-)

"Men tänk om ni inte får barn, Vad händer då? "

"Tänk om" finns inte. Klart man skall prova allt först innan man ens tänker tanken. Jag är snart 39, och har INTE slutat hoppas!!!

Klart det kommer att gå vägen snart.....eller.....???

Kan ju inte säga att jag är positiv i tanken hela tiden, men jag har absolut ingen lust at bli motarbetad av "korkade/oförstående" medmänniskor.

De enda personerna jag kan tänka mig dela mina känslor, tankar och åsikter med - det är ER!!!

Kram kram kram <3

15 kommentarer:

  1. Ååh, jag ogillar verkligen "slappna av, så går det"-kommentarer!!! :(

    SvaraRadera
  2. Ja man vill ju bara vara här och nu..klart att det ska gå ! (och om mot förmodan inte..så får man väl tänka på det då/sen).
    Fast jag har också fått höra, allt för många gånger.."tänk positivt så funkar det".. Hm eller hur..? Visst försöker jag tänka positivt men tror knappast att, för att jag råkar tänka en negativ tanke, plötsligt misslyckas pga det.
    Mirakel sker hela tiden..det är jag övertygad om ! Och nu borde det vara vår tur !!
    Kram T

    SvaraRadera
  3. Människor tänker inte på vad dom säger...Själv har jag inga problem med att bli gravid och jag hade ALDRIG sagt så till någon som kämpar för att försöka bli gravid, man provar ju IVF för att man tror och hoppas på att man ska bli gravid, man går ju inte in med inställningen att det inte ska fungera...Sen att det löser sig av sig självt, ibland behöver naturen lite hjälp på traven. Lycka till, jag håller tummar och tår för er, ni är så värda att bli föräldrar.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår dig. Är också mitt inne i en ivf behandling. Är på rd 6 och det är första gången för mig.

    Jag tycker att man ska få tänka dom tankarna för det gör man. vad händer om, vad händer med, vad händer sen osv.. men det är tankar man ska få tänka själv och det är ämnen man själv tar upp när man är redo eller känner för det. Man vill inte ha för mycket frågor, det är bättre om alla andra som vet låter DIG prata och välja att prata om VAD när DU vill.

    Jag kan förstå att många säger "men det kommer gå bra tillslut" för att trösta, men för mig hjälper inte det. Det tröstar inte. För mig är det bättre att JAG har tillåtelse att känna att det kan gå, det kan inte gå och man mår bara sämre när andra säger hela tiden att det självklart kommer gå.

    När man är inne i en ivf behndling är känslorna och tankarna i en bergochdalbana. Det går upp och ner och jag tycker det jobbigaste är att andra inte förstår att det är inte dom som ska välja samtalsämne när det gäller behandlingen, det är vi beroende på hur vi känner just då.

    SvaraRadera
  5. Usch, den kommentaren är ju sååå jobbig! Som att lite lugn å ro skulle lösa alla problem där!? Nu vet jag inte ifall ni har något direkt hinder för spontan graviditet men har man det kommer det ju absolut inte ske när man slappnar av!

    Vi har fö samma spraydagsstart :-) vi är på G med vårt IVF nr 3.

    Kram hoppas det går vägen för er denna gången!

    /Tigermamman

    SvaraRadera
  6. Jag ville bara skicka en liten hälsning. Har läst igenom din blogg och jag har både gråtit och skrattat! Du är otroligt bra på att beskriva känslor i ord och jag känner igen mig i mycket, även om jag inte gått igenom ens hälften av vad ni har gjort.
    Jag håller alla tummar som finns för er och hoppas på att det är er tur nu! Det har ni förtjänat!
    Massor av kramar!

    SvaraRadera
  7. Fy vad tröttsamt det är med dessa kommentarer. Tänk om folk kunde tänka innan de talar.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Ja, visst blir man trött på dessa kommentarer och jag har speciellt svårt för "tänk om..."
    Jag vill heller inte tänka "om", jag håller mig flytande, tryck mig inte under ytan när jag kämpar med att känna "hopp"!!!
    Det "roligaste" är när folk säger till mig att bara jag och min fru slappnar av så blir jag gravid... Hur då? Jag kommer aldrig bara "bli" gravid, om det inte skulle ske ännu en jungfrufödsel....
    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  9. Min tanke kring den ogenomtänkta kommentaren "Slappna av så skall du se..." är att även de stackarna som blivit våldtagna faktiskt också kan bli gravida, och de har minsann inte "slappnat aaaavvvv....".

    Någon som har en klockren motkommentar till sådana personer?

    /Kix

    SvaraRadera
  10. "Slappna bara av" är nog världens mest puckade replik. Tätt följt av: "Jaha, ska ni adoptera? Då ska du se att ni snart får riktiga barn, det är så många som blir gravida efter de adopterat."

    SvaraRadera
  11. Känner så väl igen mig i det du skriver... Ibland vill man bara skrika över dessa säkert välmenta men så FÖRBASKAT idiotiska kommentarer! Vi håller just nu på att adoptera och till och med nu, då vi har barn på väg, så kommer kommentarerna "ja, men då får ni säkert ett RIKTIGT barn också rätt vad det är, det är ju JÄTTEVANLIGT när man adopterar". Ja, vad säger man.
    Kram!!

    SvaraRadera
  12. Hej! Tack att du svarde på min blogg det värmde..:) har inte varit ute på länge för jag känner mig så tom o ensam i detta... elände.. Vi har två frysta ägg i Uppsala som vi kan sätta in men känns som om jag är i en svacka o inte orkar det.. Plus att sambon är borta hela veckorna.. så känner mig bra nere just nu.. stor kram o tack att du finns.. :)

    SvaraRadera
  13. Saknar dina blogginlägg!

    Undrar hur du har det och mår?!
    Hur går det med hormonerna?!
    Har de höjt egenavgifterna för medicner sen nyår?
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Usch, jag avskyr också alla sådan där kommentarer!!!

    Många kramar!

    SvaraRadera
  15. Hej,
    Jag har också fått alla dessa kommentarer och man tröttnar efter ett tag.
    Jag brukar tänka att de inte vet bättre.
    Tror ingen kan föreställa sig vad vi går igenom tyvärr.
    Kram på dig och all lycka önskar jag er.

    SvaraRadera