måndag 18 februari 2013

Grupptillhörighet...

Jag har funderat länge på detta med grupptillhörigheter ...

Dom som VÄNTAR barn
dom som HAR barn
dom som INTE VILL ha barn
dom som INTE KAN få barn,
och dom som bara "SKAFFAR" barn så där pang tjoff ...

Finns säkert fler grupper om man vill dela upp mer noga - men i stora drag är det väl dessa grupper som finns.

Så fort man är på fest, middag eller en tillställning där det samlas fler än maken och mig, så leder alla samtal förr eller senare in på barn.Som om barn är det viktigaste i hela livet. Jovisst kan jag hålla med till viss del. Barn är ju MITT mål.

MEN HALLÅ. Jag kan ju leva även utan barn "om gud så kräver", även om det skulle vara supertrist FÖR MIG. Frågar du mina väninnor som valt bort barn, så fattar dom inte ens vad jag längtar efter....

Jag har hela livet haft en stark barnlängtan, medans min väninna sedan klass 7 sa redan då "barn vill jag aldrig ha" och det står fast nu när hon fyllt 40. Fortfarande ingen barnlängtan. "Katter däremot, det är livet", säger hon och bor ihop med 2 söta troll.

Grupperna ovan är dessa:

Dom som bara SKAFFAR barn är väl dom vi refererar till som "vanliga", (hemska ord "skaffar" och "vanliga" men ni fattar vad  jag menar...)

Dom som HAR barn kan ju komma från flera grupper (fosterbarn/skaffat/kämpat/IVF/adopterat/ÄD mm)

Dom som INTE VILL ha barn (jepp några av mina närmaste väninnor (både gifta/sambos/singlar) har valt bort barn helt!)

Dom som INTE KAN få barn, dom som kämpar med IVF, ÄD, Inseminationer, Adoptioner och annat - år ur och år in. Denna grupp tillhör vi. Fortfarande. Jovisst är vi gravida nu, MEN denna grupp tillhör vi tills barnet är fött!

Såklart längtar jag tills jag får medlemskap i gruppen HAR barn, men när alla dessa barn-samtal inleds så känner jag mig som en ambassadör för alla oss som INTE KAN få barn, jag uppmärksammar gärna sånna problem och belyser att det inte bara är "att skaffa" barn, som faktiskt nästan alla tycks tro...

Berättar gärna för folk jag talar barn med att man kan ha barn på flera olika sätt: Som att min moster adopterat 3 barn från Indien (kusinerna som jag växt upp med), och att vi själva har 2 gudbarn som bott hos oss till stor del i flera år, att min mans morbror & moster driver ett omtyckt fosterhem och att min kusin själv adopterat 2 barn från Kina. Så ser det ut i vår familj. Det finns en och annan "biologisk unge" oxo , men alla dessa barn är barn i familjen oavsett hur dom "blev till".

Men vänta nu - tänker den uppmärksamme läsare. Jag har ju haft gudbarn i 10 år...Tillhör jag då inte gruppen HAR barn redan nu? Jo, om vi fått adoptera dom eller vara lagliga fosterföräldrar så -javisst. Men nu är det inte så. Vi har dem bara till låns när föräldrarna inte fixar det...

Därför tillhör jag kategorin INTE KAN få barn...en stund till. Går allt bra med Pärlan så byter jag medlemskap om ca 3 månader :-)

Kram Ninna

4 kommentarer:

  1. Heeeej Ninna och grattis till graviditeten. Har följt dig på avstånd och det är alltid kul när du skriver;)
    Visst är inte barn "allt" för den som inte har barn har eller inte vill ha.
    Men för oss som HAR barn som vi älskar mest av allt (de flesta av oss) blir barn just precis just VIKTIGAST I HELA LIVET.

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad för er skull. Vi har ju också kämpat med IVF:er och är äntligen gravida efter sjätte insättningen. Vecka 27+5 här! Hoppas att vi båda kan sälla oss till skaran "har barn" någon gång i maj!
    Ett stort lycka till!

    SvaraRadera
  3. Finns det något värre än att säga skaffa barn, vaddå skaffa. Barn är något man får i bästa fall och något man verkligen kämpar för i sämsta fall och kanske inte ens får. Stort grattis till dig, kul att följa dig på bloggen.

    /Susanne, som fått barn via flera IVF-försök och är ödmjuk inför livet och det mirkael som faktiskt kan ske

    SvaraRadera
  4. Åh jag blir orolig när du inte skriver något.... kram!

    SvaraRadera