fredag 1 februari 2013

Stillhet i magen gav oro...

Nojjig blivande morsa??? Ja, kanske det men barnmorskan sa åt mig på skarpen att ALDRIG ignorera min oro... SKÖNT att höra!

Pärlan har ju blivit aktiv och jag har känt rörelser VARJE dag sedan v.22+1 . Så plötsligt i tisdags v.23+3 avtog allt. Kände NOLL aktivitet.

Gjorde allt man ska: buffade på magen, pratade med den, buffade med kalla händer, dricka kallt, och ni vet alla hurmorstrix som finns. Allt utan resultat.

Klart man blir oroad...

Igår skulle vi till MVC på vår första temautbildning. Vi åkte dit i god tid innan, jag tänkte frånga min BM Anna om magens brist på aktivitet.

Anna hade slutat för dagen, men en av hennes kollegor såg oron i min blick och la genast sitt jobb åt sidan..

-"Kom in", sa hon.

Så fick jag hoppa upp på britsen och hon tog fram dopplern.

Hon letade och letade. Så hittade hon hjärtslag. MINA...

Hon letade vidare och efter en stund hittade hon Pärlan. För säkerhetsskull letade hon åter igen fram mina hjärtslag för att jämföra. Och visst var det olika hjärtslag...

Phu...

Pärlan har flyttat sig och ligger lite "dumt till" för att jag ska känna nåt.

SLUTA SKRÄMMA MAMMA UNGE!!! ;-)

Nu var allt bra och Pärlans hjärtslag var 145 slag/min som vanligt.

Efter kollen var jag redo att gå på temakursen. Hade nog inte hört ett ord vad föreläsaren sa om jag inte vetat om att Pärlan var ok där inne :-)

Kursens tema var "Amning". Känns bra att gå på dessa utbildningar. Nästa tillfälle är redan om en vecka :-)

Kram Ninna


7 kommentarer:

  1. Skönt att du fick höra hjärtljuden! Jag var och lyssnade på vår lille kille Vildes hjärtljud igår han låg på 146/min! :)

    SvaraRadera
  2. Skönt att allt var bra.

    Förresten att det ska vara så olika hur mödravården är upplagd i dem olika kommuner gör mig så förvånad. Sånt där spännande har dem inte här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla dessa temakurser är en helt ny satsning hos oss. Har bara funnits sedan förra året och det ska utvärderas senare.

      En hel del är samma sak som att läsa i boken man får hos mvc för blivande föräldrar. Men jag tror ändå att fakta går in bättre i skallen på maken om han hör det "live". Hoppas det iallafall.

      Kram Ninna

      Radera
  3. Ja usch fy lilla Pärlan...du får inte skrämma oss så..

    Skönt att hon hörde hjärtat..

    Kram o trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Nä man ska aldrig ignorera avvikelser i barnets rörelser never never, härligt att dom tog och såg att du var oroad. Härligt att allting var pk med etta lilla pärla..

    SvaraRadera
  5. Vad bra att bm tog din oro på allvar och kollade hjärtslagen! Skönt att det inte var några konstigheter!

    SvaraRadera