onsdag 19 oktober 2011

RD 9 - Babyklister?

Fick lite info om så kallat "BABYKLISTER"

Jag har läst hos SARA som provat babyklister, ett danskt homeopatmedel.

Jag hade inte hört talas om det alls innan jag hittade Saras inlägg, men SAra var vänlig nog att förklara lite mer för mig: "Angående babyklistret är det ett naturläkemedel som används mkt i danmark. Som dels kan användas i samband med ivf för att göra slemhinnan kladdigare och gosigare, eller vad man ska säga. Det ska även förhindra missfall när man väl är gravid.
Jag har använt det de tre senaste försöken, och har börjat med det när jag haft ägglossning. De första försöken blev ju inget, men nu får vi se om det hjälper... Det är nog aldrig för sent att börja, så är du sugen är det bara att beställa och sen börja ta det. :) "



Så här beskrivs det i ett annat forum:

Ett "babyklister" som faktiskt går att förklara vetenskapligt är hormonet progesteron.
Be era gynekologer skriva ut progesteron vagitorer istället för att expermientera själva med homeopatmediciner!

"Progesteron är ett hormon som ser till att livmodern behåller graviditeten, namnet kommer av pro som betyder för och gestation som betyder graviditet – ett hormon som är för graviditeten. Hormonet är också viktigt i menscykeln. Under tiden från mensens slut och fram till ägglossningen är progesteronnivåerna låga, de ökar kraftigt veckan som kommer för att sedan sjunka igen när nästa mens inleds.
Under graviditeten produceras progesteron först av gulkroppen, senare av moderkakan. Hormonet påverkar glatt muskulatur och gör att den så att säga slappnar av. Framför allt underlättar det den glatta muskulaturen i livmodern så att livmodern lättare kan växa, dels påverkas annan glatt muskulatur, bland annat i urinvägarna och tarmarna. Detta är en del av förklaringen till att många har lättare att få urinvägsinfektioner eller trögmage under graviditeten. Ungefär fem veckor före förlossningen sjunker produktionen av progesteron vilket gör att andra hormoner kan ta över allt mer"

Min läkare har ju gett mig både vaggisar och Progynon-tabletter, så babyklister blir väl "kaka på kaka" tror jag.

Eller borde jag prova? Vad finns det för negativa aspekter ang Babyklister?

Hur gör ni? Använder ni "babyklister"???

Kram Ninna

4 kommentarer:

  1. Det fick jag när vi gjorde barn och det hjälpte ju..

    Missat att du ruvar.. Håller tummarna stenhårt,,

    SvaraRadera
  2. Homeopatiska "mediciner" fungerar genom att man tar ett ämne som som har motsatt effekt till det man vill uppnå och sen spär man ut det tills det inte finns något kvar av ämnet.

    Ska man göra homeopatiska "sömntabletter" tar man alltså koffein, eftersom koffein gör en pigg. Sen tar man en del koffein och 99 delar vatten och blandar. Sen skakar man flaskan enligt ett särskilt mönster. Därefter tar man en del av blandningen och 99 delar vatten och upprepar. "Medicinen" är klar när du spätt ut ursprungsämnet enligt den proceduren 100 gånger. http://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati

    Det är helt ovetenskapligt och är visserligen inte farligt, men har heller ingen effekt.

    Förhoppningsvis är den där flaskan utspädd på det sättet. Annars innehåller den 19% alkohol, vilket knappast hjälper några embryon att fästa. I övrigt innehåller den en sorts brännässla och berberis, som är en vanlig trädgårdsbuske. Om man följer principen för homeopati ska dessa i så fall framkalla infertilitet och missfall i höga koncentrationer, men det tror jag inte. http://www.naturoghelse.dk/shop/fructus-femina-comp-4261p.html

    Jag tror du gör väldigt rätt som skippar "babyklister"...

    SvaraRadera
  3. Jag använde det ju denna gången :) Men startade först på plusdagen - för att förhindra missfall. Inte vet jag om dte var det som var skillnaden...
    Söker man i min blogg efter "babyklister" hittar man lite info.

    SvaraRadera
  4. Det är svårt det där, jag är sån som är öppen för förslag (gällande babyklister). Men jag följer samtidigt hjärtat, om det känns rätt.

    Jag såg i ditt tidigare inlägg att du har så ont, du kan vara lugn för det kan lika gärna vara ett gott tecken. Jag har läst på många bloggar att de har så ont och så visar det sig att dem är gravida. Jag hade Sanna när jag var gravid med dottern för 7 år sen.

    Jag håller tummar och tår!! Kram Lila

    SvaraRadera