fredag 16 november 2012

Byta MVC

Vi var på inskrivning den 5/11 på den enda MVC som finns här på vår ort.

Mötet kändes sådär. Barnmorskan verkade flamsig och ostrukturerad, fick skriva om allt i datorn 2 ggr för att allt blev fel...osv "Oj, då nu blev det fel...igen, ha ha ha".

Till det vägrade hon lyssna på att vi berättade att det var en IVF-bebis med 6-dagars embryo. "Det spelar ingen roll", sa hon. "Det är bara sista mensens första dag som räknas".

MEN HALLÅ??? Är du utbildad eller...??? Då blir ju beräkningen fel...

Kändes som om vi talade med en vägg. Hon bokade in oss på nästa besök i januari. Inget alls innan dess. Känns konstigt. SKA DET VARA 8 VECKOR MELLAN TRÄFFARNA HELT UTAN NÅGON UL ELLER UNDERSÖKNING ALLS????? Vi har ju haft blödningar lite då och då... Känns oroligt...

Jag bokade ju KUB för att kolla läget med Pärlan. Dels att Pärlan fanns kvar, dels hur Pärlan mår.

Så jag talade med en nyfunnen väninna, som plussat ca 5 veckor före mig. Hon rekommenderade en helt annan MVC.

Nu har vi varit i kontakt med dom, och vi fick ny inskrivningstid där: 22 nov.

Dom blev alldeles stumma när jag berättade om vårt möte med första MVC-barnmorskan som inte kunde nåt om IVF.

Jag hoppas vår nya MVC blir bättre. Helst av allt hade jag velat behålla min barnmorska från IVF-kliniken, hon är den härligaste person jag träffat på i IVF-svängen. Helt underbar!

Har ni hittat bra MVC? Vad gör man när kontakten känns pissig?

Kram Ninna

10 kommentarer:

  1. När kontakten inte känns bra byter man, så ni gjorde helt rätt! En bra bm som är kunnig och ni har tillit till är jätte viktig! Hon blir en viktig person under de kommande månaderna, så kontakten får inte kännas fel.
    Att det finns flera veckor mellan två träff är vanligt i början, sen ska ni ses mer och mer ofta hur tiden går.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Byt om du känner dig obekväm. Sånt där är viktigt. Att hon sen inte har koll på IVF kanske är lite oroväckande?

    Appropå länge mellan gångerna så är det standard (iaf i min kommun och nära kommuner) att det är inskrivning runt v 10, kub, RUL, sedan träff igen hos MVC efter det. Man gör i regel bara kubUL och RUL om allt är bra med bebis och moderkaka.
    Så oroa dig inte för det. En bra barnmorska däremot låter en ju komma in och lyssna på hjärtat om man känner sig orolig. Många MVC utför inte UL över huvudtaget. Lycka till! /M

    SvaraRadera
  3. Det var samma för mig med dagarna, och för andra jag känner som gjort IVF. Så småningom kommer ni få ett datum utifrån rul i vecka 18-20, oavsett datum för IVF. Det är som det är; å andra sidan så gör ju bäbisen lite som den vill oavsett hur ni räknar. Kanske går du över tiden, kanske kommer den tidigare.
    Det positiva med att bli tidigarelagd (som jag blev) utifrån rul är att barnet räknades som överburet tidigare. Barn mognar olika fort i magen, liksom efter att det har fötts. Vänta in rul och se vad ni får för beräknat födelsedatum då.

    SvaraRadera
  4. Bra att ni byter MVC tycker jag! Det är skrämmande vad lite somliga kan om IVF och fertilitetsbehandlingar i övrigt. Därför är det så skönt när man har tur och träffar bra barnmorskor som man funkar med. Jag har varit jättenöjd med båda MVC vi har haft, först i Uppsala och nu i Örebro. BM har varit jättegulliga, och i synnerhet under min första graviditet, då jag mådde psykiskt dåligt p.g.a. all oro, fick jag komma på extrasamtal o.s.v. Denna gång har jag nog varit hos BM ungefär en gång i månaden i början p.g.a. lågt Hb, och sedan "enligt det vanliga programmet".
    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Jag har ingen erfarenhet av ivf, men däremot av ett sent missfall i vecka 16. När jag blev gravid den här gången fick jag ändå vänta i 8 veckor, mellan inskrivning tills första ultraljudet i vecka 18 (bokade in ett privat kub). I Malmö är det standard, och jag tyckte det var sjukt läskigt. Misstänker man uvi eller nåt annat får man naturligtvis komma in och få en tid. Mycket trist att bli bemött som du blev, men den långa väntetiden är nog normal för många.

    SvaraRadera
  6. Datumet som räknas fram med sista mensen brukar stämma dåligt i alla fall! Vänta till de bestämmer med ultraljud!

    SvaraRadera
  7. Vi har gjort en ivf o fick tid hos bm i v12 o sedan efter rul i v 20. Hade dock inga blödningar eller så. Lycka till med bebisen i magen. Själv är tiden ute för oss idag, men ingen bebis än. Med vänlig hälsning, sofia

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du gör helt rätt i att byta MVC. Du/ni ska känna er trygga med er barnmorska och känner hon inte ens till något om något så viktigt som IVF, då ska hon bytas bort omedelbart!

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag fick ett datum att uppge sista mensen ifrån ivfkliniken till barnmorskan. Hade turen och fick världens bästa barnmorska, inskrivningen dröjde länge men sen fick jag täta kontroller pga högt blodtryck. Kan varmt rekommendera capio i Malmö./Lina

    SvaraRadera
  10. Riktigt dåligt av den BM att inte ha koll på hur det fungerar med IVF! Du gjorde helt rätt i att byta! Jag var inte nöjd från början heller och bytte till en annan dock på samma ställe! Sen funkade allt kanon!
    Kram till dig!

    SvaraRadera