lördag 24 november 2012

v.15 - Vår nya MVC

V.15 idag (14+0)  WOW!!!

Ohh, vilken skillnad! Jag är SÅ NÖJD med beslutet att byta MVC.

Vid besöket på vår första MVC så svamlade barnmorskan och hade noll koll på IVF mm. Kändes otroligt otryggt och konstigt.

Denna gång möttes vi av en läkare som först ville tala med oss ang IVF och vår hälsa. Jag berättade om mina (före Pärlan) pågående ryggproblem, och hon ville hålla koll på dom så jag inte får för mycket problem under graviditeten och under förlossningen. Vi skall få göra upp en förlossningsplan A och B på ett tidigt stadium sa hon.

Hon hade även med sig en läkarstudent som fick göra ett UL på mig. Hi hi, han var nervös... Han placerade UL uppe vid naveln...nej han hittade inte Pärlan där... Läkaren fick hjälpa honom och hon placrade UL mycket längre ner. Då dök bilden på Pärlan upp.

Oj vilken fart det var. Snurrade runt och hade sig :-)

"Lila bebben, nu får du vara stilla" - sa läkaren. Hon skulle mäta Pärlan. Det var inte lätt, men tillslut fick hon till det och hon sa att Pärlan följer utvecklingen helt normalt.

Jag har (hittills) inga konstiga eller avvikande värden från en "vanlig" graviditet, så hon sa att NU är det dags att fatta att det blir en bebis av detta :-)

Efter avslutat läkarbesök fick vi träffa vår nya barnmorska, en jätterar och trevlig tjej som vi klickade med direkt. Hon tog alla prover på mig igen, socker, järn, blodtryck. Märktes att jag kände mig mycket tryggare med denna bm, för mitt blodtryck var normalt denna gång (105/90) mot mätningen hos förra mvc då jag kände mig så stressad över hennes okunskap att jag fick 140/100. Viss skillnad. Jag brukar ju ha lågt tryck.

Vi fick med oss en ny baby-bok och hon bokade in oss för återbesök.

Nu känner jag mig lugn.

Imorgon skall vi fira mammas och pappas 40 åriga bröllopsdag, det är mammas önskan att vi firar ändå - trots att pappa gick bort i april. Vi ska ut på restaurang och äta. Känns bra!

Önskar er en underbar helg!

Kram Ninna

10 kommentarer:

  1. Vilka underbara nyheter! Jag är så glad för er!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. VA skönt att ni hittat en BM som ni trivs med och känner er trygga med.

    Är rätt häftigt att få följa dig i din graviditet då det skiljer endast ca 1 vecka mellan oss. Har oxå genomgått ivf, men inte tagit modet till mig att börja blogga om det.

    Önskar dig all lycka till.

    //Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese, oh så skoj att du ligger så lika i tiden. Bor du nära (stockholmsområdet?) Vore ju roligt att hålla kontakten!

      Kram Ninna

      Radera
    2. Tyvärr bor jag längre norr ut. Närmare bestämt i Umeå. Men håller gärna kontakt iaf :-)

      Kanske via e-post?

      // Therese

      Radera
  3. Lilla bebben =0)

    Tycker det är fint att ni trots din pappas bortgång vill "fira" denna dag...även om man inte firar själva bröllopsdagen så blir det en minnesvärd dag o ni tillsammans hedrar o minns din pappa..

    När mina föräldrar hade bröllopsdag (inget jämt men det var 22-23 år tror ja) så låg mamma på sjukhuset men vi bjöd ut pappa på restaurang för att han dels skulle få komma ifrån o få vara sig själv en stund...få nåt annat att tänka på...en dag att minnas trots omständigheterna...

    Ja hoppas ni får en alldeles UNDERBAR dag tillsammans...vet din mamma om än att ni ska ha barn eller vill ni vänta??

    Annars kanske det kunde vara nåt att "ge" i bröllopspresent...så får ni även minnas dagen med glädje o inte enbart sorg...

    Kram i MASSOR

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har precis hhittat till dig! Kul!:) Jag har BF 23 maj så vi är nästan exakt lika. Jag är 34 år och min sambo 36. Han har 2 tjejer sedan innan men för mig är det första! :)
    Kram Chanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Chanette, välkommen hit! Så roligt att vi ligger så lika. Ivf för dig oxo? Mår du bra?

      Kram Ninna

      Radera
  5. Men vad härligt att ni blev så nöjda med nya mvc

    SvaraRadera