tisdag 20 november 2012

Det blir ingen babykula...

Idag känner jag att jag verkligen måste öppna mig och blotta mitt inre, om inte nu så sker det väl aldrig.

Ni känner mig rätt bra, mina trogna följare. Jag har efter alla års kämpande svårt att glädjas över alla nya bäbisar i min omgivning. Mitt liv de senaste 10 åren har kantats av så mycket sorg, elände och sjukdomar.

Det gör mig så ledsen i denna IVF-röra att jag (min kropp) reagerat så starkt på alla hormonbehandlingar att jag gått upp ca 26 kg totalt, av hormonerna. Läkaren på IVF-kliniken sa att det verkligen var så eftersom jag gick upp ca 12 kg på bara 3 veckor under senaste behandlingen. Min kropp reagerar superstarkt på behandlingen och jag sväller upp! Äter inte godis, chips, bullar, kakor, snabbmat eller läsk. Men som jag ser ut kan man tro det :-(

Visst har jag blivit tung (från  60 till 86 är mycket skillnad) men det jag saknar mest nu när jag faktiskt ÄR gravid,( jo jag vet, jag MÅSTE ju fatta det själv!!!) så får jag inte fin gravidkula. Pärlan finns där och växer MEN är inbäddad i allt "fläsk" som jag fått av hormonerna. Jag vill ju visa upp en fin växande kula, som alla andra. Nu är jag så stor och fläskig att det inte syns något alls...

När jag läser era fina IVF-bloggar och får se alla vackra växande magar skär det extra mycket i hjärtat. Jag kommer ju ALDRIG att vilja visa en enda bild på magen, som redan nu är större än era fina magar i v.40!!!

Jag ser vrålgravid ut, typ i månad 11, eftersom det endast är magen som ökat i omfång. Rumpan och benen är fortfarande mindre.

Jo, folk reser sig på bussen och tunnelbanan. Det gör mig SÅ LEDSEN!!!

Jättetråkigt. Vill ju få visa hela världen min mage, när vi så småningom väljer att berätta alltså. Igår kom vi fram till att efter RUL vid nyår kan det kännas ok att berätta. Men en person skall få veta tidigare. Min mamma.


Jag har talat med läkaren om detta med min ökade vikt, och dom har bara sagt att kroppen förhoppningsvis släpper ifrån sig en hel del efter förlossningen, men vi får väl se.

Av denna anledning (att jag redan är superfet) har jag heller ingen lust att fota magen.

Hur hade ni gjort?

Fotat iallafall? Eller låtit bli? Kommer jag att ångra mig? Eller spelar det mindre roll?

Kramar Ninna


19 kommentarer:

  1. Även om jag inte brottas med övervikt så tycker inte jag att min gravidmage är fin. Den är full av blåmärken efter dagliga fragminsprutor. Därför lägger jag inte upp bar mage på min blogg.

    bara för att man är gravid behöver man inte fota magen och absolut inte lägga upp på bloggen. Det måste man känna hur det känns själv.

    om du inte vill blotta din mage på bloggen ska du inte göra det. Kanske kan du ta bilder att spara för din egen skull, men det måste ju också kännas bra.

    SvaraRadera
  2. Självklart fota magen! Tycker det är ett lyxproblem och varför vara ledsen?! Jag var själv fet med ivf-bebis i magen o såg bara mest fet ut, men aldrig att jag skulle sörja det?! Löjligt att vara så ytlig när du nu äntligen har en bebis i magen o så är magen inte "fin" nog att fotas???? Skärp dig!

    SvaraRadera
  3. Åh gud vad du skräms, här fick jag skrämselhicka för jag trodde någog hänt..
    Magen kommer ska du se, så här tidigt är det inte alltid det syns utan man ser mest lite smygfet ut, åtminstone i sina egna ögon för man ser alltid på sig själv annorlunda än andra, ha ha jag minns när jag skulle köpa vår första spjälsäng var nog i v23 med Embla och tyckte själv jag var såå stor och fin över magen och visade gärna upp den i mina tajta tröjor, försäljaren frågade om det var en present och vem som skulle få sängen.. min man höll på att skratta ihjäl sig när vi väl kom ut i bilen ;)

    Sen kan jag säga att min kropp reagerat typ likadant som din, jag vägde 75 när jag blev gravid med Embla och slutade långt över 100kg men min mage var en fin gravidkula ändå och på slutet var den enorm, nu i v29 är jag redan uppe i 98kg till mina 169cm och jag vet inte hur det gått till för jag äter nyttigare och mer balanserat än innan, godismonstret i mig är borta och jag äter bara bra mat, visst smakar jag någon godis då och då men det räcker ofta med en bit sen är jag nöjd..

    Ett tag funderade jag på om jag smygåt på nätterna men hemma saknas ingen mat så jag kanske borde gå och fråga grannarna om de tycker de har onormalt svinn i kylskåpet ;)

    SvaraRadera
  4. Du kommer få en fin kula du med!
    Jag har sedan många år varit lite överviktig, har gått lite upp och ner men aldrig helt nöjd, har väl enl min mening ca 15 kg som jag vill ner. Jag fotade min mage ändå för att ha kvar för mig själv. Ja la aldrig ut något på bloggen jag hade då för jag kände mig inte nöjd med resten av min kropp! Men jag tycker det är synd om du tycker att du behöver skämmas för det behöver du inte! Du är fin som du är! Och efter förlossningen kommer du rasa i vikt, de första 2 veckorna försvann 12 kg på mig utan att jag gjorde något.
    Så ta kort du!!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Fina,
    Jag tycker absolut att du ska fota magen!
    Sen om du väljer att lägga upp dom här eller inte, det är upp till dig. ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att du ska fota men du behöver ju inte visa det för någon annars kommer du att ångra dig tror jag. Jag tog inte så många foto och det ångrar jag idag. (jag vägde lite mer än dig till och med )

    SvaraRadera
  7. Fy skäms på dig!!
    Du skrämde livet ur mig, jag trodde det hade hänt nåt förfärligt... att det lilla pyret i din mage inte stannade kvar längre...

    Phu... Men du HAR en bebis i din mage!! Försök fatta det, och njut så mycket du kan!!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Ååå vad du skämdes med rubriken...
    Grattis till pärla!! fota magen, jag ångrar att vi iinte gjorde det mer än vi gjorde. behåll dom för dig själv om du inte vill visa dom för någon. även om iaf jag gärna kikar...
    // emelie

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Grattis till lilla Pärlan!
    Har läst ett tag men inte kommenterat tidigare!
    Tycker du ska fota magen iaf även om du inte vill visa någon bilderna!
    Är själv kraftig och ville därför inte fota magen, men har verkligen ångrat det i efterhand!
    Å hade faktiskt en liten babykula på slutet eftersom jag inte gick upp nästan nåt under graviditeten utan bäbisen tog vara på det som fanns!
    Grattis igen! <3

    SvaraRadera
  10. Vad jobbigt att du har gått upp så mycket av behandlingarna. Jag har själv gått upp lite. Jag försöker i alla fall att tänka på att nu är det bebis som gäller, kroppen får man ta hand om sedan. Bara du mår bra. Du kanske kan fota och ha för dig själv? Kul att titta tillbaka på senare. :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad tråkigt. Både att det blivit så och hur du känner nu. Men i vilket fall, fota för din egen skull. Lägg i en mapp någonstans där du vet att de finns, fall ifall du vill kolla i framtiden. Skulle du känna att de "stör" dig, så kan du ju välja att ta bort dem. Däremot kan du inte trolla fram några i efterhand. Förstår att det är svårt att släppa när det blivit en sån stor grej med vikten, men gör vad du kan för att tänka positivt. Underbara Pärlan!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  12. Fota! Iaf för din egen skull! KRAM

    SvaraRadera
  13. din mage kommer att bli jättefin väldigt snart, jag lovar! Jag kunde dölja min graviditet på jobbet till v 22, just bara för att jag var så tjock innan (och lite med hjälp av stora tröjor). Men även jag, muminmamman, fick en jättefin mage till slut. Och tro mig, innan graviditeten är över kommer du att se tillbaka på den iver du har idag över att magen bara ska se ut som en gravidmage och inget annat med stor kärlek och ömhet. Och det är klart du kommer att fota magen. Vill du inte fota den "naken", kan du väl göra det med kläderna på. Var snäll mot dig själv :) Du ska bli mamma nu; där inne vilar en liten kille eller tjej helt beroende av just din fina varma kropp att växa sig stor och stark i.
    Nojja sig gör man som gravid, över randig mage och annat plufs, men tar man ett steg tillbaka och ser helheten, betyder det verkligen ingenting. Och jag, som var så stor redan innan jag blev gravid (större än du), och som gick upp nästan 30 kg under graviditeten, gick ner nästan allt igen på bara tre månader utan att göra mer än att amma. Så... En sak i taget: nu ska du ha barn och i takt med att barnet växer kommer din mage också att växa sig vackert gravidrund.

    SvaraRadera
  14. Jag vet precis hur du känner dig! Har de senaste åren gått upp väldigt mycket i vikt pga PCOS:en. Jag vill inte ens veta hur mycket jag gått upp sedan vi började med IVF men jag gissar att jag nu ligger runt 90kg. Och det gör så ont! Det kvittar vad jag äter och hur mycket jag tränar och det är så tråkigt. Jag vill inte spendera mitt liv med att svälta mig själv.
    Men det jag vill få fram är att ni borde ta bilderna! Även om ni aldrig visar dem för någon så har ni dem iaf. Jag tror att du kommer ånga dig om ni inte tar dem.
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Du är säkert jättefin, och gravidkula kommer du garanterat att få. Jag tog inga veckokort på magen, bara några fina på slutet när magen var som störst och jag fixat till mig ordentligt.

    Kram!

    /p

    SvaraRadera
  16. Jag som har varit en tjockis på tjecken alltså stor innan graviditeten så har jag tagit foto på magen med samma tröja på varje gång ock man kan senare titta tbax hur den lilla livet växte dör inne. Ta kort för dig och sambon och pärlan du behöver ju inte lägga ut dem här på bloggen men gör det för eran skull. Själv skulle jag ångrat mig jättemycket om jag inte tagit foto på magen med mina barn. Tog varannan vecka då såg man mer djullnad ;))

    All lycka nu

    SvaraRadera
  17. Jag vägde 84 kg när jag blev gravid och kunde stolt visa min kula från och med v. 25 så fota! Även om du inte lägger ut bilderna på bloggen så är det väldigt roligt att ha själv, min son är 17 månader, tittar jag på bilder på min mage så känns det helt sjukt att min nu 12 kg son har legat där inne och sprattlat :-)

    SvaraRadera
  18. Självklart ska du fota magen. Du behöver ju inte lägga upp bilderna på bloggen om du inte vill det, men för din/er egen skull så fota på bara. Mage kommer du få tids nog ändå. Det har inget med vikt eller fett eller så att göra. Jag är en överviktig tjej som har rejält med fett på magen i vanliga fall och jag har ändå fått fin gravidmage både med första och nu med andra graviditeten. Oavsett så är det roligt att ha sen efteråt så bort med såna där dumma tankar. Fota på och njut av det växande lilla livet där inne.

    SvaraRadera
  19. Åh vännen.
    Jag vet precis hur det känns att gå upp så där så fort.
    Jag gjorde ju det själv. Jag gick upp väldigt mycket den först tiden och trodde inte alls att jag skulle få någon mage men det fick jag.
    Så fota din mage. Du kommer att ångra det annars.
    Gör det för din skull och bebisens.
    Du behöver inte visa upp den här om det känns jobbigt.

    Jag går och brottas med min övervikt idag , men jag får skylla mig själv, för till skillnad från dig stoppade jag i mig rätt mycket skit eftersom jag slutade röka och inte kunde träna pga bäckenet.
    Men det löser sig.
    Du väntar något vackert nu. Inget annat spelar någon roll.
    Kramar

    SvaraRadera