onsdag 5 december 2012

Ligamet-trassel?

Hjälp mig, tjejer!

(OBS, lite äckelvarning om ni är känsliga)

Ni som kan och vet allt :-)

I går tokspydde jag i över 4 timmar, kaskadspyor som var så kraftiga att jag nästan tuppade av. Hade ätit en halv pizza och det ville magen inte ha, så några timmar efter lunchen kom allt i retur, flera gånger.

Jag blev så mör i kroppen och fick hiskeliga smärtor i magen. Maken blev orolig och ringde sjukvårdsupplysningen, men det gav noll hjälp.

Jag kände hela dagen från lunchen och fram till spyorna startade, att mycket bubblor åkte runt i tarmarna. SHIT, vad ont det gjorde!!! Som knivar som skar mig i hela magen.

Sedan kom spyorna och en galen "träningsvärk" i sidorna och magen efter det... Strax före midnatt kande jag att det lugnat ner sig och vi försökte somna.

Imorse när jag vaknade hade jag fått en galen feberfrossa och hela dagen har jag haft runt 38+ gr trots febermedicin. Jag är ju riktig lågtempare med normaltermp runt 35,6 så nu mår jag SKIT. Skakar i feberfrossa och har galen febervärk i hela kroppen, alla leder och i ögonen. (Som vanligt när jag får feber.)

NU till frågan. Igår när jag spydde så fick jag ju som träningsvärk i magen. Riktigt ont gjorde det, speciellt på en enda punkt långt ner i magen å höger sida. Smärtan har suttit kvar på samma punkt hela dagen, jag kan inte gå rakt och inte sträcka ut kroppen. Har jättesvårt att lägga mig/sätta mig upp, för det gör TOKONT på fläcken då.

Maken har googlat runt och fått veta att det kan vara LIGAMENTEN som håller upp livmodern, som sträckts ut ( för dom kan väl inte lossna????????)

Kan det stämma???

Blir orolig för Pärlan såklart, men i den magen känner jag inget. Jo, jag är som en ko med flera magar. Hade ont i mat-magen igår. Inte i Pärlan-magen :-)

Hur länge kommer denna värk sitta i? Lagas det av sig självt? Behöver jag kolla upp det?

Vi har ju en galen snöstorm här oxo, klass 2 varning och är helt insnöade. Glad så länge elen är kvar så jag kan blogga.

Nu ska jag lägga mig ner igen, om jag klarar det. Gör SÅ ont!

Kram Ninna

7 kommentarer:

  1. Ligamenten kan göra vidrigt ont när de sträcks ut.. här haft mycket sånt speciellt när jag ska resa mig upp från liggande så för mig låter det som dina ligament spökar.

    SvaraRadera
  2. Skulle nästan tippa på att det var kräksjukan du hade, det kommer fort och går över hyfsat fort. Magont och feber kan man också få då.
    Ligamenten tror jag inte man känner sådär starkt och intensivt så oroa dig inte för det du.
    Det är nog bättre imorrn redan.

    SvaraRadera
  3. Oj fy, stackarn!
    Det är ju svårt att säga vad värken beror på, men det är ju nog möjligt att det är ligamenten. Jag har ibland då jag hostat eller nyst fått en otrolig värk i magen, som knivar ungefär. Jag frågade bm om det och hon sa att det är ligamenten som är så uttöjda att de "krampar" till då man nyser eller hostar. Och med tanke på att du spytt så har du ju antagligen överansträngt dina magmuskler. Så kanske värken är "träningsvärk" eftersom musklerna och ligamenten är överansträngda? Om du ändå är orolig kan du kanske ta kontakt med din bm imorgon?
    Många-krya-på-dig-kramar!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Har läst din blogg en tid, men ej kommenterat. Är själv läkare och har kämpat med barnlöshet, nu i vecka 32+2 efter ivf. Blev lite fundersam när jag läste ditt inlägg och rekommenderar att om du har så där ont i nedre delen av magen till höger och med det feber så tycker jag du ska åka in och visa dej till akuten så får de kolla det närmare, om det inte redan har lättat förstås.
    Kämpa på!
    Kram från en som kämpar med foglossningen
    Lotten

    SvaraRadera
  5. Tack snälla för era svar! Imorgon kontaktar jag min BM om inte värken släppt!

    SvaraRadera
  6. Usch det där låter inget vidare...ja ja har ingen aning om vad det kan va...

    Nu vet inte ja om man kan få feber men om det inte är magsjuka kan det inte va matförgiftning??

    Hoppas det går över..men om ja vore dig så skulle ja kontakta bm för att få en koll...för att själv bli lugn..

    Kram

    SvaraRadera
  7. Låter ju som blindtarmen! Hoppas du fått hjälp nu!

    SvaraRadera