tisdag 24 augusti 2010

Artikel Om Barnlöshet


Jag är ledig idag. Från IVF alltså. Ingen spray...inga sprutor... inga piller...
Imorgon är det ÄP.

TACK för alla lyckönskningar, de värmer i hjärtat!!!


Läste just artikeln i SvD om Cornelia och Måns som efter 10 försök ännu ej lyckats utöka familjen. Oj vad det känns i magen efter att ha läst om dem... Vi är ju inne i försök ETT men jag vill såklart helst slippa använda fler försök, vill helst lyckas direkt. (Vem vill inte det...) Jag försöker tänka positivt men det är ruskigt svårt.

Innan vi själva hamnade i IVF-svängen så trodde jag, som många andra, att bara man får hjälp med IVF så är allting klappat och klart. Men icke.
Jag har efter 1½ år bland IVF-bloggar fått mer kunskap, vetskap och ödmjukhet mot livet och runt IVF-behandlingar. Så många fler misslyckanden, sorger och bedrövelser än vad jag kunde ana...

Har tidigare bara erfarenhet från adoption ( i närmsta familjen) och det är ju en riktig "räkmacka" i jämförelse. Visst, det kostar mycket och man blir synad i minsta söm, men resultatet är iallafall klart: det blir ett barn.

En "garanti" vi i IVF-karusellen aldrig kan få. Inga garantier utlovas på utförda behandlingar. Tyvärr. För då visste man åtminstone att alla sprayer, sprutor och piller verkligen var värda besväret!

Tack Cornelia & Måns för att ni synliggör IVF-problematiken!!! Önskar Er VARMT lycka till i danmark!!!

Kram Ninna
.

19 kommentarer:

  1. Ja så är det nog faktiskt..

    lycka till i morrn, håller tummarna för dig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt! Lycka till med äggplock!

    SvaraRadera
  3. Önskar dig varmt lycka till imorgon Ninna! Det kommer gå bra. Personalen tar väl hand om dig så det är bara att åka med så att säga.
    Håller tummarna för många fiiiina ägg!!!

    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Lycka till med ÄP!

    Och jo. För det mesta blir det ett barn om man vill adoptera. Men det kan ju faktiskt bli ett nej i socialnämnden. Man kan vara för gammal. Man kan råka ut för avbrott i processen. Precis som med allt annat så är det inte hundraprocentigt. Jag vill inte vara överdrivet negativ, men det finns alltid risker.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack! :)
    Nej fy vad jobbigt! Hur kommer det sig? Jag verkligen hoppas att ni lyckas skaffa er en för det är de mest underbara man kan vara med om. Håller tummarna för eran skull!
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Hej. Ville bara säga tack för ditt inlägg på min blogg och önska lycka till på ÄP idag. Håller tummarna för er!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Varsågod, det va så lite så :) Jag får tacka för att du läste artikeln och skrev om den här :)
    Tyvärr har vi ingen solskenshistoria att dela med oss av. an vill ju inte avskräcka människor eller göra de besvikna men jag tror att det e bra för folk att få veta att det inte är en självklarhet att det funkar med IVF för alla och att ge fler styrka att orka göra flera försök, många ger upp för tidigt tror jag. Oftast skriver man bara om solskenshistorierna.
    Vi lyckades ju trotts allt på vårt 6:e försök, även om det slutade med missfall. Sen torr jag också att det e viktigt att alla andra so minte själva e ofrivilligt barnlösa får veta hur tufft det här är och att IVF som sagt inte är en självklarhet till barn.

    Hoppas vi gav er lite styrka att fortsätta orka kämpa, kan vi så kan ni, men att vi inte skrämde er.

    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Hoppas det har gått bra idag på äggplocket!! :-)

    Inne här och försöker läsa ikapp mig, vill ju hänga med så gott jag kan men tiden är knapp.

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Undrar såå hur det gick på ÄP. Hoppas du mår bra!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hur har det gått ??? Är så nervös & Nyfiken för din skull ! Hoppas äggplocket gick fint !
    Kram M
    http://ledsenihemlighet.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Hur gick det igår??? ja hoppas att det vart en positiv resa....

    Vill inget annat än att ni ska lyckas...

    Kramar i massor...

    SvaraRadera
  12. Nyfiken! Hur gick det igår? Hoppas det blev många finfina ägg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hur gick ÄP igår? Jag håller tummarna för att allt gick bra!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Hoppas att allt har gått bra!
    <3

    SvaraRadera
  15. Oh vad jag undrar hur det gått för dig. Varit inne på din sida varje dag. Men hoppas det har gått bra.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Nyfiken och nervös.. Har tittat några dagar nu och väntar spänt på en uppdatering om äggplocket. Hoppas av hela mitt hjärta att allt gick bra.
    Stora kramar

    SvaraRadera
  17. Hur har det gått för er?
    Håller tummarna hårt att allt har gått bra och fortsätter i samma spår!!! :)
    Kram

    SvaraRadera
  18. Hej Hej,

    Hur har det gått??

    SvaraRadera
  19. Börjar bli lite orolig när du inte skriver nåt... Hur har det gått? Hur mår du?
    Varm kram

    SvaraRadera