söndag 29 augusti 2010

ÄP misslyckades totalt

TUSEN VARMA TACK för alla era hälsningar och undringar hur jag mår efter vårt planerade ÄP i onsdags. Jag blev så glad av att mötas av alla era hälsningar!!! TACK!

Anledningen till att jag inte skrivit något  på bloggen är detta:

Det gick åt helvete!

Förlåt mina starka ord, men det gick faktiskt käpprätt åt helvete.

För att ta det från start:

Morgonen började bra. Vi kom fram i tid, trots nära två timmar i bilköer in och ut ur huvudstaden denna arla gryningmorgon. Skulle vara framme 08 så vi lämnade hemmet 05,30. Tur var väl det, för det var som sagt två (2) timmars bilkö den morgonen...

Väl framme fick vi ett varmt mottagande av den rara personalen. Jag fick byta om till superfina kläder och vrål sexiga strumpor...not ;-) Men attans var sköna dom var!!!
Fick direkt en lite grogg på div piller som skulle dämpa smärtan efter ingreppet. Maken gick iväg för att göra sin insats.

Så var det dax gör mig att få nålen, infarten, satt. Den satten i vänster hand. Gjorde vaninnigt ont. Ok, jag vet att dessa infarter känns, ganska mycket faktiskt, och att det är normalt. Så jag härdade ut en timma. Tänkte att det ger med sig. Kort sagt: jag ville inte vara sjåpig och gnälla...
Efter en timme hade jag så ont i hela armen och upp i huvudet och in i tänderna. Kunde inte tänka en tanke utan att smärtan gjorde mig galen...

Så jag var tvungen att säga till en sköterska.

Det var inga problem. - "Jag drar ut den nån millimeter så släpper det nog", sa hon. Hon släppte lite på nålem och satt tillbaka plåstret.

Så var det dax för mig, oss, att kliva in i behandlingsrummet. Nervigt, men ändå spännande. -"Gösses, vad du blöder", sa läkaren. Va? Från min vänsterhand strömmade blodet ner längs handen, ner på mina fina landstingskläder och vidare ner på golvet. En präktigt blodspår på hela golvet... Infarten läkte som ett såll!!!

Sköterskan fick genast leda ut mig igen, tillbaka till sängen. handen i högläge, så hämtade hon på nytt lilla vagnen med tillbehör för att plåstra om mig.

Hon satten nu infarten i höger hand istället. Kan väl inte direkt påstå att det var mindre smärta i den handen, men nu var jag mycket angelägen att göra ÄP så jag sa inget.

Tillbaka till behandlingsrummet, upp på britsen och svara på de rara frågorna...namn, personnummer... klart!

Så fick jag nåt skojigt i handen/infarten. Nån sekund senare kände jag hur jag blev dåsig... Nice... ;-)

Läkaren startade behandlingen, började processen att plocka ägg och tystnade. Ganska snart fick vi beskedet att det inte fanns några ägg att plocka....

V A ????

Jag trodde jag hörde fel, men hon upprepade ännu en gång att där fanns inga ägg... Hon och vi och sjuksköterkan tittade och tittade på skärmen som visade VUL.

Där var  T O M T.....

Vi fattade ingenting. Två gånger innan hade jag varit på VUL och sett många många fina "folicker" (heter det så?), och båda gångerna har den undersökande läkaren  talat om hur många och hur stora äggen varit.

Nu fanns NOLL ÄGG!!! Chocken var total och brutal.

Jag leddes chockad tillbaka till sängen av maken och sköterskan. Hon uppmanade mig att vila, helst sova en stund, så skulle läkaren komma och tala med oss senare.

Vetekudde på magen och 5 sekunder senare hade jag somnat...

När jag vaknat igen, så fick jag äta lite och väntade sedan på läkaren. Paret i båset bredvis oss talade i telefon och berättade att det var deras tredje försök, och att dom alla gångerna fått över 25 ÄGG! Kul att höra, men inte just nu!!!

Sen kom läkaren in till oss.

"-Det här händer ibland. Att det inte finns några ägg att plocka"...sa hon. Märkligt att ingen, INGEN ens nämnt att den chansen kan finnas....tänkte jag.

Så sa jag -"Kan det bero på att jag inte fått nån spray på två veckors tid?" (Läs tidigare inlägg om ni missat vad som hänt...)

"-VA? Har du inte? Ja men då har du ju ägglossat själv, alldeles för tidigt. Innan du ens fick ägglossningssprutan!!!" sa läkaren. Hon hade inte blivit informerad om missen med synerala-sprayen som jag fick för lite utskrivet av.

Jag undrade hur detta försök skulle räknas. Det gör det inte, sa läkaren. Ett ljus i mörkret...

Så sa hon att nu ska vi åka hem, vila hela dagen, och invänta mensen. Efter mensen ska vi vila en cykel. Sedan skall jag undersökas om det är dax att göra ett nytt försök, och starta om med spray och sprutor... Det finns en risk att detta resultat (NOLL ÄGG) uppreoar sig vid varje behandling för oss, sa läkaren...Det kan bli nytt försök framåt november kanske... Satan vad länge vi måste vänta.....

Vill inte vänta. Vill ruva. Vill vara "inne i ivf-andet". Inte stå vid sidan av och bara vänta...

FU TUSAN!!! Jag blev SÅ BESVIKEN, SÅ LEDSEN, SÅ FÖRBANNAD och SÅ ARG!!! Ja, ni vet hur det är när alla känslorna rinner över en och man bara vill dra för gardinerna och krypa ner i sängen....

Så vi åkte hem.

Jag la mig i soffan (ONT i magen hade jag ju ändå, tack för det...) och somnade rätt omgående. Sov mer eller mindre hela dagen. Framåt kvällen vaknade jag när maken lagat middag och ville ha sällskap. Vi talade inte om äggplocket. Vi bara åt under tystnad.

Dagen därpå gick han till jobbet. Jag stannade hemma. Grät. Funderade på IVF. Grät igen och så har jag hållt på sedan i torsdags morse....

Just nu vet jag inte om jag vill prova igen. Har tappat lusten, tron och orken.

Har någon av er drbbats av detta? Att det ej finns några ägg ALLS att plocka på utsatt ÄP?


Varm varm kram Ninna

30 kommentarer:

  1. Men åh nej.. Jag förstår verkligen att du måste vara hemskt besviken och ledsen!! Skickar lite styrka så du lyckas hitta motivation och ork till nästa försök!! Varm kram / Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh fy faan, stackars!! Många kramar till dig. Jag tycker att ni ska ha kvar hoppet, det här beror ju på missen med sprayen.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som att vi kommenterade hos varandra samtidigt nu innan :)

    Ja då förstår jag verkligen varför han inte kunde ge dig sprutorna!
    Ta hand om varandra nu tills det är dags att ladda om.. Då ska det gå!!

    Stort tack för tumhållningen! ÄP är på tisdag, men vi far upp redan imorgon ikväll för att slippa kliva upp så himla tidigt på tisdag. Kram

    SvaraRadera
  4. Åhhhh Neeeej ! Jag är så himla ledsen för din skull ! jag har kikat in här varenda dag och hoppats att det skulle gå ändå ! Fy vilket bakslag, jag lider verkligen med dig att du fick gå igenom allt detta utan att ens få ruva ! Löjligt länge ni måste vänta oxå.... gör mig livrädd även för egen del, misslyckas vi nu så måste vi oxå vänta så länge :(
    Men söta Ninna visst kommer ni orka köra på igen...Det måste ju varit sprayen som va boven ?? det fanns ju faktiskt ägg.... innan dom nu lossade av sig själva! Förstår att det känns helt hopplöst men gå igenom detta helvetet nu... gråt & skrik ! Sen kommer ilskan och sen kommer du bli så jävla revanch sugen så ni bara MÅSTE köra igen !!!
    Åh önskar man kunde göra något för dig !
    Skickar en stor tröstande kram till dig/er.
    Kram M
    http://ledsenihemlighet.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Nej fy, förstår att du är totalt deppig just nu.

    Håller med TeachGirl att ni inte ska tappa hoppet, det här måste ju bero på missen med sprayen, så nästa försök går säkert bättre.

    Förstår att det är en klen tröst när du gått igenom hela behandlingen och ett ÄP utan att sedan få ruva. Skickar dig massor av kramar!

    SvaraRadera
  6. Men jisses! Jag tycker det verkar som personalen är sådär kompetent på din klinik faktiskt...
    Först att det strulade sig med din spray, och som dessutom ledde till noll ägg, och att läkaren inte fått besked om detta! Sen att du hade så fruktansvärt ont av infarten och blödde så, inte klokt!
    Jag har alltid fått nålen i armvecket, men jag blir ju å andra sidan helt sövd och känner inte ett dugg.
    Varför menade läkaren att detta kunde upprepas vid senare behandlingar? Om du får spray som du ska, så undviks väl detta?
    Jag förstår verkligen din besvikelse och din ilska och frustration. Men ge inte upp nu! Ni har ju fortfarande inte förbrukat ett försök och har verkligen alla chanser kvar! Du kommer också att få ruva inom kort, det är jag övertygad om!
    Vi har fått avbryta två behandlingar av fem, pga inga befruktade ägg, och det har också känts surt. Men tröstande att de inte räknas som försök ändå.
    Varm kram

    SvaraRadera
  7. Nä men usch vad tråkigt. Trodde inte sånt kunde hända. Men om du lossat flera ägg själv nu kanske det ändå finns viss chans att du blir gravid naturligt ändå. Hoppas på det bästa!

    SvaraRadera
  8. Fy vad tråkigt!!!
    Måste va jättejobbigt! När jag läste påminde det mig lite om när vår läkare sa att min man inte har några spermier. Det var jätteförvånande, är det ens möjligt, tänkte man liksom!

    SvaraRadera
  9. Fy satan. blir gråtfärdig när jag läser. Sånda missar får inte läkarna göra - det är ju andra människors liv de spelar med.
    Vi har inte varit med om att inte få några ägg plockade, däremot har vi haft väldigt få trots många äggblåsor, troligtvis föratt de inte hunnit mogna. Har inte fått några befruktade förrän vid detta försöket.
    Skickar mängder av styrkekramar.

    SvaraRadera
  10. Nej, nej, NEJ! Det är inte sant! Ge inte upp, det är ju helt klart att det är läkarens fel som missat sprayen. Tänker på dig. Kram

    SvaraRadera
  11. Massa kramar till dig.
    Ge inte upp även fast det känns som de e det ända du vill göra nu :(

    SvaraRadera
  12. men gud vad hemskt :( Hoppas ni får ett bättre omhändertagande inför nästa gång, så det inte blir några missar.

    SvaraRadera
  13. Åh nej! Är så ledsen för er skull. Men säger som TeachGirl, det beror ju på sprayen, olyckligt men det såg ju så bra ut innan. Du orkar göra om det, orken kommer att återvända och då kommer ni att få MÅNGA fina ägg! Det vet jag. Tänker på er.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Nej, gud vad jobbigt!!! Jag har hört om en annan som det gick så för och de sa på kliniken åt denna att det är väldigt sällsynt att det händer. Så jäkla typiskt! Många kramar, försök att orka!

    SvaraRadera
  15. Nej men fy faan.... Vilken besvikelse..... Sänder mängder med kramar.... Å du, ge inte upp, detta hände ju på grund av missen med sprayen....

    SvaraRadera
  16. BAMSEKRAMAR! Jag förstår att det måste kännas skit, men ta några dagar, gråt, var förbannad, ledsen, ja allt. Sen tar ni nya tag, för skam den som ger sig.(Även om det känns skitjobbigt!)

    Jag tänker på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Kramar i massor...

    Lider så med er o ja förstår alla tankar o känslor...det har ni all rätt o känna/tycka..

    O ja hoppas att ni inte ger upp hoppet..
    framför allt inte du..det var ju inte ditt fel men man tycker att det borde inte ha gått till så som det gjorde men gjort är gjort..

    Håll fast vid er dröm...vi finns vid din sida...

    Kram

    P.s Du har nåt på min blogg..D.s

    SvaraRadera
  18. Hej igen...

    Du har en award att hämta på min blogg...

    Kram

    SvaraRadera
  19. Nej nej nej! Så här skulle det ju inte gå! Men tur att försöket inte kommer räknas för er iallafall, de kommer ju inte göra om misstaget igen för er. Men så himla synd och onödig tid gått till spillo.

    KRAM!! Försök ladda om och kom igen! Det kommer gå fint!!!

    SvaraRadera
  20. Hejsan!

    Brukar läsa här ibland och hejar på er!

    Jag var faktiskt med om exakt samma nedslående (ursäkta uttrycket) jävla upplevelse i vintras i januari. På UL hade man kollat att jag hade minst 10 folliklar. När gynekologen vid kliniken sen skulle plocka ut de 10 folliklarna konstaterade hon bara helt kallt att de inte finns mer. Jag var heeeelt förkrossad! De hade lossat i förtid, men inte pga nån medicinmiss, det bara kan gå så, enligt klinikens statistik 1g/år. Så den statistiken har vi ju fyllt för kliniken detta år, så ingen annan ska behöva vara med om det under 2010 iaf...
    Jag vill ge dej ett ljus i tunneln: I april gjorde vi vår andra IVF-behandling, den långa varianten med nedreglering och rubbet (första gången var det kort sådan). De fick ut 6 ägg, varav 4 befruktades och 3 började dela sig. Ett sattes in och 2 i frysen. Nu är vi gravida i vecka 22. Det går! Och jag vet - det är ett helvete du går igenom, men det kommer lyckas!!
    Många kramar från en finsk medsyster!

    SvaraRadera
  21. NÄ, vad orättvist!!!! Och vilken jä-la dundermiss av läkaren med sprayen. Under mina 4 IVF så har det alltid funnits ägg, men däremot inga att återföra. Första och andra gången var jag helt galen ledsen och besviken. På nåt sett så reser man sig upp, skakar av sig och går vidare. Jag tror själv att det beror på att hoppet är det sista som överger en.

    Många styrkekramar Lila

    SvaraRadera
  22. Nej vad ledsen jag blir!! Men chansen finns ju att det går bättre nästa gång ifall du nu ägglossade för tidigt av dig själv så att säga.

    Ge inte upp vännen! Vila och samla kraft.

    Många många kramar!!

    SvaraRadera
  23. Oj, nej. Va förjävligt! Typiskt att det skulle gå så. Jag lider med dej. Men släpp ut alla känslor å tillåt dig deppa ett tag. Sen ser du hur det känns om ni fortsätter.
    Vårt första ICSI gick ju oxå åt h-vete så jag vet vilka frustrerade känslor man har. För oss berodde det på att "apparaten" som förvarade embryon hade pajat så alla våra ägg hade dött. Vi fick snällt vända om hem igen, tillbaka på ruta ett. Det kändes FÖRJÄVLIGT!
    Men håll ut... Skickar en stor styrkekram till er. :)

    SvaraRadera
  24. Ursäkta jag inte skrivit innan, men läste dock direkt om detta elände. Usch, gjorde ont i hjärtat på mig vilken mardröm att vara med om. Beklagar verkligen och hoppas att det snart kommer kännas något bättre än om det säkert kommer vara tufft ett bra tag.
    En tröst är iallafall att det inte är din kropp som ställt till det utan deras slarv med nässprayen så än finns det mycket hopp inför kommande, så ge inte upp vännen!
    Ett bra recept i sådana här motgångar är att bara vara och kramas extra mycket!
    Ta hand om dig och tänker på dig ska du veta.
    <3

    SvaraRadera
  25. Hej, vill bara sända en stor kram till dig efter allt du genomgått. Hoppas att det börjar kännas lite bättre och att du snart kan ladda om!

    Sköt om dig!!!


    /M

    SvaraRadera
  26. Har inte drabbats men fan så trist för er med noll ägg - bra dock att försöket inte räknas!

    Hoppas ni orkar fortsätta!!

    Kram

    SvaraRadera