torsdag 30 september 2010

"Ett Desperat Människovrak...."


Samtalen mellan dem kommer efter ett tag in på allvarliga ämnen, som Arja Saijonmaas barnlöshet. Carina Berg frågar henne om hon hade velat ha barn på vilket hon svarar:
- Ja, det hade jag velat tidigare, absolut. Jag trodde väl någonstans som ung att jag skulle kunna hantera tio barn lätt. Sen blir det inte alltid som man önskar. Men det är ingenting jag tänker på nu och sörjer över. Det är okej som det är. Det är okej, säger hon i programmet.

"Människovrak"

Carina Berg tillägger att det är ett väldigt tryck på kvinnor att ha barn innan en viss ålder.
- Absolut, det är naturens biologiska gång. Som ett alternativ, men inte som det enda som många ser det. Det måste ju vara varje människas rättighet att förverkliga sitt eget liv som en gåva, och inte bli ett desperat människovrak om man inte råkar få barn.

(Detta berättar Arja på Expressens hemsida)

***************************************

Såg ni programmet?
Kram Ninna

4 kommentarer:

  1. Jepp jag såg programmet och jaa, såg på det endast för att jag visste att det skulle bli snack om det. Man såg på Arja att det ändå var lite jobbigt för henne att berätta fast hon sa att det är okej. Úndrar vad det är som orsakat hennes barnlöshet?

    SvaraRadera
  2. http://www.barnlangtan.se/1 oktober 2010 kl. 18:25

    Jag såg och blev rörd av det hon sa. Man såg att det var lite känsligt ämne, men att hon ändå hittat lyckan. Bra program!

    Kram vännen!

    SvaraRadera
  3. Jag såg programmet och håller med Arja till 100%.
    Är själv ofrivilligt barnlös och har blivit för gammal för barn nu , (53 år) och därför också släppt taget om drömmen om en liten, av mig, nyfödd baby i famnen.
    Sorgligt på många sätt. Visst! Men samtidigt helt ok. Det är pressen från samhället som jag upplever som tuffast. Pressen från alla runt omkring som ser barnlöshet som en av de värsta saker som kan hända en människa. Det är det inte! Det är sorg i det hela men herregud folk kan ha värre problem än barnlöshet. Det förstår man när tiden är förbi för barnafödandet är förbi. Livet består av många andra delar än barn och familj i den bemärkelsen.

    Man räknas inte med som barnlös kvinna, i många situationer. Samhället är uppbyggd på folk som har barn och familj. Så en viss form av "utanförskap" på gott och ont, får man känna av som barnlös kvinna.

    Du är 36 år skriver du. Då har du 10 år på dig att få barn. Du kommer få en liten bebis så småningom.
    Idag finns det fler möjligheter än man kan tänka sig för att få hjälp med ofrivillig barnlöshet.
    Ha det fint och hoppas att det går bra med allt!

    SvaraRadera
  4. Du frågade hur det gick med min pappa o mina syskon...skrev ett låååååååååååångt svar men tyvärr så vart det för många bokstäver..så ja lägger upp det på min blogg så får du läsa där...

    Tack för din varma omtanke o att du finns..

    Många kramar

    SvaraRadera