måndag 28 januari 2013

Barnvagns-val

Nu är barnvagnen vald, ja iallafall om jag får bestämma. Jag kan köpa en begagnad vagn MEN vill inte ha en nyfödd bebis i en begagnad liggdel. Man vet aldrig vilka bassilusker som gömmer sig där, trots löften om tvättbart tyg osv. Så visst, begagnad sulky senare, men ny liggvagn nu tack!

Så jag har varit hos många, många barnvagnsfirmor och provdragit, provkört och provlyft vagnar. Samt det allra viktigaste. PROVPACKAT dem i bilen.

Oh, jösses vilken skillnad på vagnarna det var.

En tjej i barnvagnsaffären sa att Brio Sing är minsta vagnen för vår bil, kommer passa perfekt. "Ok, sa jag, vi provar väl". Döm om hennes förvåning när vagnen inte gick ner utan att monteras isär!!!

Så jag gick in igen och tog med några andra små, smala "city"-vagnar som hon valde ut. Brio Go, Happy, Smile...Alla med samma resultat. Tag av minst ett hjul för att få plats med chassit i bilen. Tröttsamt.

Jag kommer inte att orka demontera en vagn varje gång jag ska använda den... Never ever. Mina fyra diskbråck i rygg och nacke säger NEJ TACK till sådant!

Så jag gick med tunga steg in i barnvagnsbutiken ännu en gång. Och kollade runt - mest på skoj - på de stora modellerna från Emmaljunga, Brio, Teutonia och Kronan. "Nä dom får du inte in alls", sa tjejen i affären, och småskrattade.

Det var då själva fanken tänkte jag. Det MÅSTE ju finnas en vagn som fungerar!!!

Tog fram en Kronan Duo S. Ohh störtskön att köra runt och att packa ner barnet i. "Kan jag prova den här i bilen?"frågade jag...

"Visst, och lycka till" svarade hon...

Och gissa vad? Vagnen fällde jag enklet ihop med sittdelen kvar på chassig och allt fick plats UTAN PROBLEM! Fanns t.o.m några cm kvar!!! Alla hjulen kvar på chassit!

När tjejen i butiken mätte chassit så skiljde det ca 13 cm i bredd på Brio Sing och Kronan Dou S. 

Så mitt val blir en Kronan Duo S. Va bra att jag hittat en av de dyraste vagnarna... :-( Men den passar bra och jag gillar den skarpt. Så den blir det :-)

Men vilken färg ska jag välja???? Hi hi, har redan bestämt mig :-) Avslöjar det senare!

Phust, svett svett... Inte lätt det här med barnvagnar asså... Phu...

Kram Ninna

7 kommentarer:

  1. Det ÄR en djungel, skönt att du hittat nåt du både gillar och som passar era behov!
    Märkligt att inte Go gick in utan att ta av hjul, den är ju precis lika bred som Duo S... fast blir ju ngt "högre" ihopfälld vilket ju kan ställa till det. Men kortare :)
    Nu funkade den ju ändå inte för dig, annars är en STOR fördel att man inte behöver vända på sitsen när man fäller ihop den, utan kan göra det med sitsen vänd mot dig (men så kke det är på Duo S också?). Blir kul att höra vad du väljer för färg - valen tar liksom aldrig slut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, javisst är det märkligt... När vi ställde vagnarna mot varandra med bakhjulen så skiljde det ca 15 cm i hjulbredd på bakhjulen... Säljaren blev själv förvånad att Kronan Duo S var så mycket mindre!

      Men glad är jag! En vagn som passar bilen UTAN att montera isär :-)

      Radera
  2. Hoppas att du blir nöjd. Vi är jättenöjda med vår kronan! (Det är den gamla modellen utan svängbara hjul)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ohh, det hoppas jag oxo jag blir, känns som att köra en riktig vagn iallafall :-)

      Radera
  3. Du gör helt rätt i att inte köpa begagnad vagn. Det är nämligen som så, att om det mot all förmodan varit någon magsjuka i närheten av den och om man har riktig otur , kan det smitta många veckor efter att den avtagit. Magsjuke basiller sitter som berget i tyg och behöver tvättas i 90 grader för att förintas. Detta fick jag lära mig på en av föreläsningarna av doktorn på Bvc.

    Kul att du hittade en vagn till slut.
    Så här i efterhand kan skulle jag inte valt en brio. Den är väldigt bred och tar halva bagageutrymmet i vår V70 ...
    Det får bli en annan vagn nästa gång ;).
    Ha en god natt.

    SvaraRadera
  4. Alltså, väldigt märkligt att hon rekommenderade Sing:en som ju är erkänt väldigt bred och rätt klumpig.
    Brio Go, som jag menade, är ju 60cm precis som Duo S (och den ÄR inte mer för då hade den inte gått in i vår hiss :) ) men som sagt kan det ju fela på att andra mått, som här då kke höjden, som gör att den inte går in ändå.
    Har en mammagruppskompis som hade Kronan och var jättenöjd iaf! Så du har nog gjort ett bra val :D

    SvaraRadera