lördag 26 januari 2013

v.24: Dax att kolla Babyskydd

V.24 (23+0) idag. Alltså, vart tar tiden vägen. Jag fattar inte att det kan gå så fort!!! Fantastiskt samtidigt som det är skrämmande. Jag har ju massor att göra INNAN Pärlan kommer!!! H U R ska jag hinna?????

Jahapp, dax igen att ge sig ut i djungeln av val. Varför finns det så vansinnigt mycket att välja på och varför är allt så galet dyrt???

Babyskydd är dagens ämne. Japp, obligatoriskt inköp om vi ens ska få ta med oss Pärlan hem från BB... Blev ju RIKTIGT AVIS på er som bor i norra Sverige där man kan få HYRA ett babyskydd för en fjuttsumma för hela perioden. Skulle jag oxo vilja göra, men när jag kontaktade samma företag hos oss så fanns inte denna hyr-lyx. Här får vi snällt köpa våra Babyskydd.

Så det är bara att gilla läget och börja prova, bära. lyfta, koppla in och ut ur bilen...

Har kollat på många olika. MaxiCosi och Brio toppar listan på favvos. MaxiCosi inkl bas 3500kr. Brio Primo inkl bas ca 2000 kr.

Vilken favvo har du?

Nu är det ju INTE viktigt för mig att kunna koppla babyskyddet på barnvagnens chassi, eftersom jag anser att barnet tål att lyftas ur babyskyddet och läggas i sin barnvagn. Herregud - VI ÖVERLEVDE JU SÅNT på 70-80-talen, varför skall inte dagens bebisar göra det??? Det är dessutom bättre för de minsta att få sträcka ut sig och inte tillbringa hela dagarna i ett babyskydd.

Visst - praktiskt för mamma och pappa att bara kånka runt på babyskyddet, men HALLÅ??? Är det verkligen en NÖDVÄNDIGHET??? Nej, det är framkallat av alla som vill sko sig lite extra på oss som vill göra allt för våra små... Självklart kommer säkerheten för barnet först! Men resten...

Så jag väljer ett babyskydd som passar bilen bäst, och KAN ta med någon enstaka gång, men föredrar att ha barnet i vagnen :-) Det är MIN tanke. Vill inte orsaka läsarstorm - men ibland (ok -OFTAST!!!) vore det väl bättre om vi verkligen tänker till och inte bara faller för det som är "mest inne just nu".

Jag tror iallafall att bebisen mår bäst i liggdelen på vagnen och inte i babyskyddet under turen i affären/centrum/på stan/på promenaden...

Så där ja. Då har jag luftat mig och mina åsikter för idag ;-) Välkomna att lufta dig du med :-)

Vad jag valde för babyskydd? Det kommer jag att visa senare :-)

Kram Ninna


27 kommentarer:

  1. Vi har acta graco logico med bas. Så smidigt med basen särskilt nu för vädret inte är så bra. Värt var enda krona. Ska ni ha utan bas, kolla så bältet går runt. Valde denna pga att den är lite större och har extra sidekrocksskydd. Är super nöjd med stolen!!
    Vi har inte heller så nån kan sätta den på vagnen, har inte saknat det.
    Har ni kika på vagn??

    SvaraRadera
  2. Ibland är det väldigt skönt att inte ha bil... Då slipper man babyskyddsproblemet:-). Skämt åsido håller jag med dig om att barn inte ska sitta för mycket i bilbabyskydd, vill minnas att deras ryggar inte mår bra av mer än en timme i det. Själva har vi nästan bara burit minstingen i bärsjal innanför min jacka när vi har varit ute. Vagn har han bara ¨testat en eller två gånger hittills i sitt 1½ månader gamla liv.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig att det inte så bra för små bebisar att vara för länge i babyskyddet.
    När det gäller sorten kan jag inte hjälpa så mycket, vi har en Brio vi fick av vänner (deras barn växte ut den) och vi är nöjda med den.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ska bli jättekul att höra vad du/ni väljer för babyskydd, vagn och annat. Jag är exakt lika långt gången dom du, också 23+0 idag med en liten IVF pojke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej jag har ett babyskydd BRIO som är jättefräsch, måste sälja den eftersom vår dotter är för stor, vill ni köpa?

      Radera
  5. Kolla in Babyproffsen, de har erbjudande på Brio Primo t om 31/1! Vi beställde en utan bas, 999 kr. Vi kör inte bil så ofta så vi tycker att vi klarar oss utan bas. Vi kommer inte heller att anv babyskyddet på vagnen. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Vi köpte brio primo och är jättenöjda med den. Hade sån tur att vi kunde köpa den på en babykväll för 995 för både babyskyddet och basen :-D

    SvaraRadera
  7. Har du kollat med landstinget? Vissa landsting hyr ut babyskydd. Inte vårt dock... / C

    SvaraRadera
  8. När vi handlade vårt babyskydd så sa hon i affären att max tre timmar ska de sitta där så ryggen inte påfrestas så mycket. Därför är det bästa att precis som du säger att lägga barnet ner i liggdelen o ha bilskyddet endast korta stunder som möjligt. Vi handlade en Acta Graco nedsatt pris för endast 1400 och är supernöjd. Min dotter somnar så fort man sätter henne i den och sover sött under alla bilturer. Lycka till med allt. kramar Lina

    SvaraRadera
  9. Ju köpte en primo till vår plutta för ca 1500 på vi föräldrars webshop. Vi fick en rabattkod med en sv alla gratisboxarna man fick under graviditeten som gjorde att det blev billigare. Annars kolla på rabattkod.se där finns många rabatter till mängder av sidor. Vi är supernöjda med primon! Lycka till med pärlan.

    SvaraRadera
  10. I Göteborg kan man i alla fall hyra babyskydd på babyproffsen för en rimlig summa. Sen kan man ju köpa begagnat också på t.ex blocket. Vi har en brio primo med bas som funkar jätte bra för oss och lillen trivs bra i den också.

    SvaraRadera
  11. Vi köpte Brio Primo. Helt ok! Ett tips är att tänka på vikten. Skydden är oympliga, oavsett vilket du väljer och tyngden gör det inte enklare,enligt mitt tycke så gör ett kg mer eller mindre ganska mycket.

    Vi köpte först ett annat men bytte till Brio Primo då det var smidigare och lättare.

    Ännu ett tips, kolla efter extrapriser. Det brukar barnens hus etc ha lite då och då. Vi fick vårt skydd med bas för 1295:-

    SvaraRadera
  12. hihi de handlar väl inte om att bebisen inte klarar av att bli flyttad=) Klart den klara av de. Men de e ju väldigt behändigt att bara kunda ta ut babyskyddet och sätta den på vagnen om man säg ska in i en affär eller nåt och bebisen sover sött. De handlar ju inte om att bebisen skall sitta i det en hel dag.

    Vi valde maxicosi med bas och adapter till vagnen (kosta inte många kronor extra) Men vi hade även turen att de va 20% rabatt på babyproffsen när vi köpte den.. Så då fick man den ju lite billigare iaf.
    Hoppas och tror nog att vi kommer att va nöjda med våra val.

    SvaraRadera
  13. Du kan hyra i Stockholm också hos de flesta försäkringsbolag. Jag vet att IF hyr ut både babyskydd och sen bilbarnstol. Ett annat tips är att kolla på Babyproffsen de säljer begagnade som är kollade och tvättade. Vi köpte Maxi Cosi Citi för 900 kr istället för 1800 kr.

    SvaraRadera
  14. Jag är nu i v.27 och har köpt ett Brio Primo med bas. Ny kostar den på billigaste stället på nätet 1495:-. Då man inte använder babyskyddet så länge bestämde vi oss för att köpa ett begagnat. Det finns jätte många på blocket. Brio är dessutom lättast i klassen enligt bäst-i-test 2012. Primo har heller inte ändrat utseende dem senaste 5åren så att köpa reservdelar eller ny klädsel är inte svårt. Vi valde brio för att basen har både isofix fästen och kan bältas, dem flesta basar är antingen eller.
    Köpte mitt brio babyskydd genom en bekants bekant och gav 400:- inkl. Bas.

    Övervägde även att hyra, men det är ju kötid och jag ville inte riskera att stå utan. Jag bor på Gotland och där kan man hyra för 900:- hela perioden hos Babyproffsen. Jag vet fler babyproffsen butiker i landet som hyr ut det är även i södra sverige.

    SvaraRadera
  15. Vi kör Brio....är nöjda! Maxi Cosi hade vi för 8 år sen, jättenöjda men den har blivit så himlans dyr och inte värda pengarna (enligt oss). //Lila

    SvaraRadera
  16. Visst går tiden fort :)
    Vi hade/har en Brio Go-babyskydd men det är väl typ samma som Primo tror jag. Nu när hon är större har vi MaxiCosi.
    Köpte det för det var det som passade till vagnen men vi har i princip aldrig använt det så. Hon vaknade så himla lätt och ville inte hänga i babyskyddet då (eller i vagnen för den delen...) men poängen är väl att om du bara ska in i en affär är det grymt smidigt att bara klicka i skyddet och slippa släpa med liggdelen om man åker ut (vår unge hatade dessutom att ligga i vagnen och accepterade babyskyddet mycket bättre). Ffa om dom sover så man inte behöver riskera att väcka dom och starta skrikfest i onödan.
    Så jag förstår varför man vill ha det (som vi tänkte) men det är verkligen ingen funktion man inte klarar sig utan :) Klart barn överlever utan allt det fluff dom får i sina liv idag men ibland är det skönt att ha det smidigt för en själv :)
    Stor kram och klappa magen!

    SvaraRadera
  17. Hej.
    Vi funderar på att sälja värt maxi cosi pebble babyskydd. Vi har ingen bil å det används i stort sett aldrig.
    Annars är vi jättenöjda med det. Det är smidigt å välplanerat med solskydd bland annat.

    Min plan var att ha den på vagnen rätt mycket. Men hon såg ut att ligga bekvämare i liggedagen. Däremot är det nog bra att ha en insats till vagnen utfall.
    När vi väl använde värt behövde vi hoppa in i en butik på 5min. Att väcka henne för en sån kort stund kändes lite trist. Å hon vart övertrött å ledsen. Men det e ju såklart upp till en själv.
    Hojta till om du e intresserad. Babyskydder är svart!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vi hade Brio Primo, jättenöjd! Hon satt bra i det hela tiden som vi använde det.

    SvaraRadera
  19. Vi har Brio Primo till killarna och det har varit jättebra. Men inte haft någon adapter till vagnen eller så, och har inte heller saknat det utan som du säger, bara att lyfta över. Man ska ju skona deras små ryggar så mycket som möjligt och då räcker det nog med att sitta i babyskyddet när det är "nödvändigt". :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  20. Såg att om man har både boende och bil försäkrade hos länsförsäkringar så får man låna babyskydd gratis de första 9 månaderna. Kanske finns det andra försäkringsbolag med liknande erbjudanden =)

    SvaraRadera
  21. Vi hade en brio primo men M hatade den för att man sitter så fruktansvärt kupad och instängd. Ska väl vara så men det känns som det fanns andra skydd som inte alls var så. Hoppas du hittar ett.
    Oavsett vad du hittar, så bör inte barnet vara i skyddet mer än Max 3 timmar. Inte bra för deras små ryggar. Men alla gör ju som de vill. Det är inte rekommenderat , dock. Just saying.
    Så din tanke är sund. Vi gjorde likadant.

    Ha det fint.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Kanske en dum fråga..men vad är ett babyskydd o vad ska man ha det till??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ellen, inte alls en dum fråga. För mig heter det bilbarnstol...Men säger man Babyskydd så är det den ALLA FÖRSTA som man tar hem bebisen i från BB. Obligatorisk om man åker bil hem. :-)

      Ordet Babyskydd fick jag lära mig helt nyligen, fär jag sa bilbarnstol och fick då rättelse av alla barnvagnsbutiker :-)

      Kram Ninna

      Radera
    2. Aha....då är ja med...ja för mig heter det oxå bilbarnstol...det var därför ja inte hängde med..för bilbarnstol det har ja haft från start på bägge mina barn men ett babyskydd hade ja inte...eller jo det hade ja...eftersom det betydde samma sak..

      Men va spelar det för roll om man säger bilbarnstol... det är ju en sk stol för ett barn till bilen..

      Men ni kan inte hyra på bb (sjukhuset)? det får man på vissa ställen...i Karlstad får man hyra för 300-400 :- i 9 månader..eller om det är 10 mån..sen lämnar man tillbaka den antingen tidigare om barnet har växt ur den eller det datumet som är sagt...sen byter man stol till en större...

      Kram Ellen

      Radera
    3. Hej vännen,
      jag har kollat med våra sjukhus, och försäkringsbolag och babybutiker mm men här i stockholm finns INGEN som hyr ut. Här säljs begagnade babyskydd av vissa butiker, lika dyrt som nytt. Så jag kände att halva priset på ett sprillans nytt blir bäst.

      Visst är det knas att säga olika ord om samma sak. Förvirrande.

      Kram Ninna

      Radera