lördag 12 januari 2013

v.22 Barnvagns-tankar

V.22 idag (21+0)

Jag funderar på barnvagn.

Vi har en liten bil och VÄGRAR byta den, för den är fabriksny med oss som enda ägare, pedantskött, felfri och helt underbar att köra och åka i. Så det blir till att hitta en vagn som passar bilen istället för tvärtom :-)

Alla talar ju om att tänka miljövänligt och välja små bilar, så jag tänker inte bli storbilsägare just nu iallafall. (Kanske vid tredje barnet om det skulle ske flera mirakel i vår familj i framtiden... ;-)...)

Min mamma och jag har varit runt i flera barnvagnsbutiker och provkört, men jag känner mig mer och mer förvirrad ju fler vagnar jag ser....

Så nu behöver jag era barnvagnstankar, åsikter, erfarenheter och favoritvagn-förslag:-)

Eftersom jag har svåra rygg- och nackbesvär sedan 7 år så har jag 2 krav på vagnen:

*1: "Vikbart" handtag, så jag kan köra vagnen med lågt handtag (ej bara teleskop för det räcker inte)
*2:  Swirl/svängbara framhjul.

Annars spelar märke och modell mindre roll. Jag är heller inte en supermodern latte-morsa som behöver den allra coolaste barnvagnen att glänsa med. Jag vill ha en BRA vagn, lätt att få i och ur barnet i sittdelen och bra att köra för värkande rygg och nacke!

SÅ VAD HAR DU FÖR FAVORITVAGN??? Varför är den bäst?

Önskar er alla en härlig "städa ut julen-helg"! Vi har julgransplundring här hemma med barnen i bekantskapskretsen, sedan åker julen ut!

Kram Ninna


20 kommentarer:

  1. Du + jag och framtiden12 januari 2013 kl. 19:59

    Kolla in Kronan Duo-s. Tror den heter så. Den här iaf svängbara hjul fram, vikbart handtag. Vi har en Kronan, dock ej med svängbara hjul. Vår är även modellen före nuvarande. Iaf, vi är jättenöjda! Liggdelen är stor och barnet växer inte ur den innan det är dax att byta till sittdelen. Dessutom finns det en plätt i liggdelen som man kan fälla upp sen när bebis vill sitta upp korta stunder. Stor varukorg, lufthjul, fantastisk solskärm. Dessutom är vagnen riktigt snygg. Jo, det viktigaste för oss, ligg och sittdel är vändbar!! Det var vårt prio ett. Alla barn uppskattar inte att sitta framåtvänd direkt när man byter till sittdelen. Kolla in deras hemsida så ser du vart de har återförsäljare.

    SvaraRadera
  2. Tako Jumper! Jag är super nöjd och både ligg, sitt och bildel för ca 5000:-. Jätte jätte nöjd! Och många fina färger att välja mellan :)
    http://m.pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/

    SvaraRadera
  3. Tako Jumper! Jag är super nöjd och både ligg, sitt och bildel för ca 5000:-. Jätte jätte nöjd! Och många fina färger att välja mellan :)
    http://m.pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vi har en Britax B-Smart med fyra hjul. Vi har ingen bil så vi ville ha en lätt och smidig vagn som var lätt att ta med på spårvagnar och bussar och som hade svängbara hjul. Vi är jättenöjda med den här! Den har ett vikbart handtag och det går inte att förlänga. Varken jag eller min man är speciellt långa så för oss är det perfekt. Sen är inte vagnen speciellt tung heller vilket är bra när man ska ha upp den på bussar och dom få gångerna vi åker bil. Den är lätt att fälla ihop med.

    Hur sittdelen är kan jag inte svara på än eftersom vår dotter bara är tre månader och använder liggdelen fortfarande. Men man kan iallafall välja om man vill ha barnet vänt mot sig eller bort från sig när det sitter i sittdelen. Det var också en anledning att vi valde den vagnen.

    SvaraRadera
  5. Tako säger jag bara. Har precis dina krav, snygga färger att välja mellan. Och bara 5000:- för sitt, ligg och bildel! Jag har själv en sån och är jätte nöjd!
    http://m.pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/

    SvaraRadera
  6. Gå in på en sida som heter pyretosnäckan.se där har vi beställt vår vagn ifrån en tako... Bra pris o många finesser på bland annat dom två du kände.... Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Brio Go (eller nya Smile som är lire mindre) alla gånger! Ergonomiskt knäleds handtag, supersmidig att fälla ihop, rymlig korg under, fantastisk fjädring, lättkörd, vändbar sits som dessutom bygger på ett ursmidigt klicksystem - bara klicka i och ur utan minsta problem. 2013modellen r uppdaterad så man kan ha vinter/terränghjul på. Kan man vara utan det (vår funkar bra trots snö) kan man göra superfynd på dom äldre modellerna. Lycka till :D

    SvaraRadera
  8. Min favoritvagn är brio happy kombivagn med hård insats. En rejäl vagn, bra gung, 4 stora lufthjul. Sittdelen är vändbar så han kan åka både bakåtvänd och senare framåtvänd. Insatsen har varit guld värd. Han sov i den i vår säng första månaden. Då kunde man slappna av själv och inte oroa sig över att lägga sig på honom. Har också använt den som tillfällig säng när man varit borta på dagen.
    Kanske inget bra vagnval för just er eftersom vi har relativt stor kombi och jag upplever att den tar rätt stor plats.
    Se till att åka och prova att den passar i bilen! Vi lånade en brio happy på Barnens hus och testade att den funkade även i vår andra bil (en sedan) ifall att man någon gång måste åka den bilen.
    Svårt det där med vagn. Alla vill ju ha så olika vagnar beroende på hur/var man ska använda dem. Vi bor ju på landet med grusvägar och är sällan på shoppingtur i trånga butiker så jag är jättenöjd med brio happy.
    Hoppas du hittar en du blir nöjd med!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vi har en Teutonia Cosmo. Den är liten, lätt, har svängbara hjul, (går även att låsa) vikbart handtag samt att ligg/sittdel är vändbar. Den är enkel, stilren och vi älskar den!

    SvaraRadera
  10. kolla in brio go. glöm inte att kolla hur högt upp liggdelen sitter om du har nack/ryggproblem. brio go och kronan har likadana handtag. tror dom kunde passa om du har problem med rygg och nacke. lycka till! och fråga mer om du undrar /barnvagnsnörd :)

    SvaraRadera

  11. Jag har också haft problem med ryggen i några år så för mig var det viktigt med en vagn som inte väger allt mycket med tanke på att man skall bära in och ut den i bilen, många gånger... Dessutom är den inte stor och klumpig och det måste ni också tänka på om ni har en liten bil.
    Vi har en Brio Go och de har alla de egenskaper du söker, men det som också är toppen med vagnen är att
    - den har svängbara hjul fram vilket gör den lätt att köra.
    - kan bytas ut till vinterhjul, vilket har varit toppen hittills i år med mycket snö.
    - man kan fästa babyskyddet/bilbarnstolen direkt på barnvagnen och det är ju guld värt om man ex skall gå och handla och du har en sovande bebis i bilen som du inte vill lyfta över till vagnen och råka väcka.
    - det är faktiskt flera vagnar idag som man inte kan fälla ihop med sittdelen i, utan du måste ta i sär själva sittdelen från chassit, men denna vagn kan man vika ihop med sittdelen i och då är den fortfarande liten och smidig och man kan ha sittdelen vänd åt båda hållen.

    Det är verkligen inte lätt att välja barnvagnar, det är verkligen en hel djungel. Man får nästan sikta in sig på tre olika märken och sedan kolla deras olika modeller, annars blir det nästan för mycket... men jag är säker på att de flesta vagnar idag är riktigt bra vagnar, det gäller bara att värdera vilka egenskaper man själv tycker är prio.

    Ha det gott och lycka till!

    Emma

    SvaraRadera
  12. Nu har ju vi både stor och liten bil, men eftersom vi även har hund så hade jag krav på smidig vagn. Vi har köpt en Crescent Comfort, då den inte är så bred kan hunden sitta brevid och i andra bilen så får jag in den på bredden om man säger så. Den har vikbart handtag med inga swivelhjul. MEN jag har en vännina som har en babyjogger, den är visserligen tre hjulig, men väldigt smidig om man har liten bil då chassit viks ihop maximalt efter att man plockat ur liggkorgen som kan stå i baksätet eller brevid i bagagen. Hade själv köpt en sådan om det inte vore för att vi bor som vi gör och jag har behov av ett annat typ av chassi. Kolla deras hemsida för modeller och återförsäljare. Dem har videoklipp för alla modeller på hur du manövrerar och fäller ihop etc.

    SvaraRadera
  13. Vi har en emmaljunga Nitro city som är helt underbar att köra! Lätt att fälla ihop och tar ej stor plats. Smal och svängbara hjul (som du kan låsa när det är snö) suverän på buss/spårvagnar och i affärer. Suffletten är oslagbar då du kan vika ner den när det blåser/är kallt/soligt. Nu i vinter är jag grymt imponerad av hjulen då jag har tagit mig fram överallt där det tom har var oplogat! Tveka inte och fråga om du har några funderingar :-)

    SvaraRadera
  14. Glömde det viktigaste rådet från mig. Googla på människors åsikter om de vagnar du är intresserad av. Det finns ju alltid någon nackdel med alla vagnar och det är bättre att veta om dem innan man har vagnen. Njut av barnvagnsletandet nu! Det var så underbart!!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Babyjogger city versa. Lätt att fälla ihop och lätt att köra. Handtaget går att vinkla ner och upp. Barnet kan sitta båda framåt och bakåt.

    SvaraRadera
  16. åh, med tanke på din rygg. Glöm inte att kolla hur mycket vagnen väger! så du orkar lyfta den i och ur bilen!!!

    SvaraRadera
  17. Jag har inte prövat denna, Acta graco fusio, men är riktigt sugen på den, vill ha en sulkyliknande vagn där barnet är vänt mot den som kör (ja eller där man kan välja snarare) och det här verkar vara den enda. Verkar funka bra redan från början dessutom. http://toyland.nordicshops.com/product.html/akta-graco-fusio-stroller-chili-red
    Vi har en brio go och är väldigt nöjda. Tycker det är ett måste att kunna ha babyskyddet på vagnchassit, har använt det jätteofta.
    Som nån annan redan sagt, kolla hur högt upp liggdelen hamnar, vi valde go:en dels därför att den är bland de högsta på marknaden, många trendiga vagnar är superlångt ner.
    Lycka till med allt! /Vtn

    SvaraRadera
  18. Jag måste också tipsa om Brio Go som jag tycker är en superbra vagn och så möter den ju dina krav också. Min son är nästan 6 månader nu och vi är jättenöjda, har dock inte provat sittdelen ännu. Den är väldigt lättkörd, lätt att vika ihop och väger inte så mycket att lyfta i och ur bilen. Man kan också lasta en hel del i korgen under om det är viktigt för dig.

    Jag kan också tipsa om bloggen http://blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/som har en massa recensioner av vagnar. Sök på en vagn du funderar på och läs vad andra tycker.

    Visst är det ett kärt besvär att leta vagn? Lycka till! :)

    SvaraRadera
  19. Eftersom vi bor på landet så köpte vi en vagn med fyrhjulsdrift på ;-) För att klara terrängen i skogen med mera. Så inga svängbara däck för oss.
    Vi köpte en Crescent-vagn som vi är väldigt nöjda med, men den passar korta personer.

    SvaraRadera
  20. Vi har en Tako jumper och den gick in i vår opel Agila (inte stort bagage...). Vi är nöjda med vagnen, svängbara framhjul som går att låsa. Framhjulen är dock lite större än Brio Gos exempelvis, vilket gör den mycket lättare att köra i snö. Handtaget går att vika och sitt och liggdel kan has på båda håll. Det enda som vi upplevt som negativt är att varukorgen är lite liten och svåråtkomlig med sittdelen på. Vagnen kan beställas direkt från Polen och jag tror det då kostar cirka 3000:- inklusive babyskydd till bilen. Om du är intresserad så ska det finnas en tråd på familjeliv om Tako Jumper där många beställt från Polen. Vi kommer behöva syskonvagn från April och ska då sälja vår, så om du bor i närheten av norra skåne och är intresserad får du gärna höra av dig =)

    SvaraRadera