fredag 12 oktober 2012

Känslostormar

Mitt förra inlägg rörde verligen upp känslostormar blander er läsare! Fullt förstårligt.

På era kloka kommentarer hörs att ni vet hur det kan vara!

Inga svar är enkla kan tilläggs....

Genetiskt? Eftersom hans familj inte ger MIG något??? Det är bara mig dom ignorerar totalt. DOCK skall tilläggs att min make inte längre har kontakt med sin familj sedan dom har betett sig uselt mot mig sedan vårt bröllop. Dom uppvaktar fortfarande honom med blommor och presenter varje födelsedag, men han har sagt stopp nu. Så sedan i våras har vi ingen kontakt. Dom deltog inte heller i min fars begravning, hörde inte ens av sig när han dog, trots att min man berättade om läget.

Snål? Nja, det kan jag nog inte hålla med om även om jag förstår att mitt inlägg kan tolkas så. Snarare NOLL erfarenhet att uppvakta. Jag kräver ABSOLUT INTE presenter vid varje årsdag, bröllopsdag, förlovningsdag... MEN ETT LITET ORD DAGEN TILL ÄRA SKULLE SITTA FINT!

Julklapp har jag fått en gång - faktiskt - för 5 år sedan fick jag en Kitchen Aid av maken och mina föräldrar. Den gåvan lever jag på fortfarande!!! Älskar den verkligen!

Födelsedagspresenter har förekommit, nån ros, nått litet smycke vid enstaka tillfälle. Men det var många år sedan...

I övrigt är maken väldigt kärleksfull och omtänksam. Alltid pussar, gos och kramar.

Hur som helst så tog samtalet skruv och  i onsdags kväll kom maken hem med en liten present. 2 cd skivor från en begagnat butik. Inget fel i det. Och han hade verkligen valt skivorna med omsorg. Den ena var med min favorit artist och den andra skivan var kärlekslåtar. Så han kan när han får tummen ur...

Tyvärr hade jag redan båda skivorna, så han lämnade tillbaka dem. Jag tackade för presenten, och tänkte att "det var det..."

Men så igår kom han hem med en ny present. RIKTIGT BRA denna gång. Nya strumpor! Jag har haft generationsskifte i min strumplåda ett tag nu, och kastat många strumtor med hål i. Det vet han. Så nu fick jag tre par nya, svarta snygga strumpor. MED GLITTRIGA STENAR PÅ! Stort plus. Han vet vad jag gillar och hittar det!

Strumpor är ju inte dyrt. Jag blev riktigt glad för detta behövde jag och glitter-stenarnas mönster visar att han valt med hjärtat: det var 2 par med hjärta-glitter på och 1 par med snygg glitter-rand.

Så det blev en rosbukett och 3 par strumpor till slut....phu. han klarade det.....

***************************************************

Det var ju dax för UL igår.

Möttes av en brysk läkare (kvinna) denna gång:

"-Varför är du här?"

- "Ni har ju kallt mig"...Svarade jag...

"-Det är så onödigt att ni springer här och tar upp vår tid..."
........så läste hon i papprena och sa...............
"Jag fattar inte varför vissa sköterskor skickar er på blodprov hit och blodprov dit, och UL kors och tvärs. Du hade ju över 10.000 hCG, då ska du ha UL direkt."

"-Jasså..." svarade jag. (Hur skall jag kunna veta det? Är ju inte jag som är läkare va????)
"Så hopp upp i stolen så får vi se"....
mummel mummel.... "Jaha, herregud, åka hit så långt alldeles i onödan. Det här hade du kunnat sköta på hemorten...., du kan klä dig nu...."

Så satte hon sig vi datorn och knappade.

"Varför kom du inte förrän nu?"

-"Jag fick ju tid idag"... sa jag...

" Du kunde kommit förra veckan" (ehh jasså hur ska jag kunna veta det????)

"Nåja....mummel. MEN VAD HAR HON SKRIVIT???? (talar högt när hon läser min journal)
"Vad sa sköternsan när du ringde?" frågade läkaren.
"Jo hon sa att andra värdet var 21.400 men att det inte såg bra ut"...., svarade jag...

"-HUR ska hon kunna veta det utan att ha sett dig på UL????, VANSINNE att uttala sig om det per telefon!!!" (Ja det kan jag ju hålla med om...)

"Herregud vilka konstiga sköterskor vi har här, vi ska minsann se över rutinerna tror jag", sa hon högt.

"Ja då bokar jag in en UL till på tisdag så får din ordinarie BM sköta det här." (ehh, jaha....)

"och javisst ja, du ska väl ha lön för mödan när du nu åkt så långt." sa hon. Så gav hon mig ett foto på PÄRLAN.

PÄRLAN LEVER. HJÄRTAT SLÅR. PÄRLAN STRÄCKTE PÅ SIG PÅ UL:et. FULL FART DÄRINNE, sa hon när jag stod i dörren och skulle gå.
  
JAG ÄR G R A V I D!!!!

Lite lätt omtumlad stannade jag till i korridoren och tittade på bilden jag fått. PÄRLAN!

Herregud så häftigt. Så här långt har det ju aldrig gått tidigare.

Kolla får ni se:
Klart och tydligt (ehh nja.....) syns PÄRLAN i (v7+5) :-)

Inte undra på att jag är så trött så jag sover ca 12 timmar per natt.....

Maken blev glad och berättade att han läst Lennart Nilssons bok och hade tusen frågor till mig om embryots utveckling.

Så vi satt i soffan med fotot och en dator och surfade på nätet och han startade en prenumeration på babyns utveckling vecka för vecka (till sin epost). Så kom han på massa frågor till vår BM som vi ska träffa på tisdag på nästa UL. Så började han tala med PÄRLAN. ....

Han har tydligen läst på iallafall och kollat runt, men har ju lite svårt att tala om saken. Jag bloggar, han är tyst.  Känns det igen??? ;-)

Jösses, ibland förvånar han mig ordentligt. Två gånger samma dag...

Nu väntar jobb hela helger och nytt UL på tisdag. Längtar faktiskt redan...

Kram Ninna



47 kommentarer:

  1. UNDERBART!!!!!!!!! många kramar

    SvaraRadera
  2. Men fina, det är ju helt fantastiskt! Du...NI är GRAVIDA! Wiiihooo!!! (Många utropstecken blev det)
    Grattis till Pärlan!

    Och du, jag kan trösta dig med att min man är precis likadan. Det är inte så att han glömmer bort födelsedagar, bröllopsdagar och julafton, utan han är bara en sådan som inte köper saker. Han har t.o.m fått min sida av familjen att gå med på att inte köpa julklappar till varandra mer. (Förutom till barnen då)
    Men pussar, kramar och varma och ömma ord, det är han generös med.
    Vissa är bara så! Det är nog bara för oss att acceptera... ;-)

    Trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag var helt säker på att det var er tur nu, härligt att få se er pärla och att min magkänsla hade rätt!!

    SvaraRadera
  4. Grattis till Pärlan! Så härligt att lilla Pärlan finns därinne!
    Men vilken märklig läkare och sånt dåligt bemötande! Men eftersom Pärlan lever så kan du skaka av dig den konstiga läkaren! Hurra!
    Och vad bra att maken verkar ha fattat lite angående presenter och att visa uppskattning!
    Nu håller jag tummarna för nästa ultraljud!

    SvaraRadera
  5. Ja!!! Jag visste det!! Tjoho! Hurra! Nu blir det bebis!! ER BEBIS!!!


    KRAM!!!!!

    SvaraRadera
  6. Men oj vilken berg-och dalbana ni har varit med om bara i denna graviditet! Hurra för att ni fick se en liten pärla med ett tickande hjärta men BU för all onödig oro den senaste tiden och USCH för det dåliga bemötandet jag uppfattar du fick av läkaren. Så ska man inte prata med en patient (jag är sjuksköterska och skulle aldrig tillåta det i alla fall).

    Stort GRATTIS till graviditeten!

    KRam,

    S

    SvaraRadera
  7. Hurra!!! Detta är ju fantastiskt:))) Stort grattis! Ni är SÅ värda detta! Blir så glad för er skull:) Där ser du, det fanns hopp;) Duktiga pärlan, fortsätt nu kämpa på! GRATTIS! Kram AH

    SvaraRadera
  8. Vad var det jag sa?!?
    Tjohooooo, bästa fredagen någonsin!!
    Ni är så väl värda detta, tårarna bara rullar ner från mina kinder. Glädjetårar, för er som kämpat så!
    Många goa kramar

    SvaraRadera
  9. WOW, WOW, WOW!!! Stort grattis!! Så himla kul och glad för eran skull!!

    SvaraRadera
  10. Åh!! Stort grattis till graviditeten :). Vad gullig din man är. Känns som att han fick sig en tankeställare.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vad glad jag är för er skull.

    SvaraRadera
  12. Grattis! Vad skönt att det blev ett positivt besked. Ta hand om varandra nu och lycka till med Pärlan.

    SvaraRadera
  13. Åh vad glad jag blir. Inte över läkarens beteende utan över Pärlan!!!

    stort grattis!! Nu måste det gå bra.

    kram

    SvaraRadera
  14. Åååh lilla Pärlan :-) Grattis va jag glad jag blir..

    SvaraRadera
  15. GRATTIS till PÄRLAN! Till mig har de sagt att om man ser ett foster med ett hjärta som slår i vecka 6-7 någon gång så gäller inte det där med "vecka 12 minskar risken för missfall". Visst kan man få missfall, men det är ovanligt om man har sett ett litet liv tidigt i graviditeten:-D. Bra också att ditt samtal med din man tog skruv, och så länge ni har någonting gemensamt så är det knappast presenterna som är det avgörande:-).
    Kram

    SvaraRadera
  16. Åh, vad jag är glad :-))))). Jag visste det, jag kände att det inte var kört!!! Men dumma barnmorskan som pratade så negativt med dig på telefon.
    Du är gravid vännen, underbart!!!
    Och jag är glad även för att det verkar så att din man har lyssnat på dig ang. presenter :-). Ibland behöver man bara ta upp vad man vill ha annorlunda, man behöver bara säga det tydligt för att den andra kan förstå.
    STora kramar och heja Pärlan, väx fint i mammas mage :-)!

    SvaraRadera
  17. Gaaaaaaaaah. Grattis! Grattis! Jag blir så oerhört glad och glömmer allt du skrev om den galna ryskan som var så otroligt otrevlig....
    Åh. Vad glad jag blir.
    Ha en underbar helg.
    Massa kramar/ Luiza

    SvaraRadera
  18. Det finns nog ingen som jag önskat detta mer. Miljarder grattis!! Gåshud till Max här och tårar i ögonen.

    ÄNTLIGEN!!!

    Grattis fina Ninna! Och maken som verkar fantastisk på sitt sätt!

    Kram på er

    SvaraRadera
  19. Måste börja med att säga stort stort grattis att ha fått sett lilla pärlan!!! Men fy vilka osmidiga läkare/sjuksköterskor det kan finnas... :-(

    Läste också ditt förra inlägg och blev beklämd, men vad skönt att han kunde reda upp det din man. Min man är likadan när det gäller att köpa presenter - han skyller på att han tycker att det är så svårt och att han måste få en önskelista... Jag har sagt att nu måste han ju skärpa sig, för vad ger det för signaler till våra barn att pappa inte firar mamma ordentligt! :-)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  20. Men åh så glad jag blir! Fantastiskt!

    SvaraRadera
  21. STORT GRATTIS! UNDERBARA NYHETER! SÅ GLAD FÖR DIN SKULL!
    KRAM CHARLOTTA

    SvaraRadera
  22. Ååååh... Underbara nyheter!!:)
    Lycka till med allt i fortsättningen!! Pärlan har tur som får Dig som sin mamma!!:)
    Ta hand om er och njut!! //Lisa

    SvaraRadera
  23. GRATTIS!!! Hittade din blogg av en slump häromdagen... Håller alla mina tummar för er :)) Kram Jennie!

    SvaraRadera
  24. Men åh va glad jag blir fast jag inte känner dig, vilken lycka för er!!!!! Tusen gånger grattis :)

    SvaraRadera
  25. Stort grattis!!! Nu önskar jag dig och din pärla all lycka! Häftig läkare, förresten! ;)

    SvaraRadera
  26. Har precis börjat läsa din blogg och blev såå glad för er skull!! Grattis

    SvaraRadera
  27. Hej. Åh vad jag blir glad för er skulle, där visar det sig att man aldrig ska förlora hoppet :-)

    SvaraRadera
  28. Oj så roligt att läsa om det lilla livet, hoppas hoppas!!!

    SvaraRadera
  29. Vad glad jag blir! Heja Pärlan!

    SvaraRadera
  30. Jajajaja! Underbart att läsa! Så skönt att allt var som det ska och herreminje vilken skum människa som oroade dig så. Bra att läkaren reagerade!

    SvaraRadera
  31. mamma till 3 och mormor till 1013 oktober 2012 kl. 06:22

    STORT STORT Grattis............
    WOW vad kul.
    Men vilken hemsk människa du träffade på vid undersökningen.

    Kram från Trelleborg

    SvaraRadera
  32. Åh vad härligt jag blir alldeles tårögd! Hurra!!!

    Erica

    SvaraRadera
  33. Jag döööör så glad ja blir!! Ja brukar aldrig kommentera men detta är för fantastiskt för att inte gratta!! Vi kämpade 3 år för vår Billie med missfall i massor å kan inte ens tänka mig hur jobbigt ni haft det!!! Glädjetårar från mig!! Kraaaaaam

    SvaraRadera
  34. ett stort Grattis!Jag blir helt rörd, kramar Lina

    SvaraRadera
  35. Åhh vilka härliga nyheter du kommer med :-)

    Stort Grattis!!!!!

    SvaraRadera
  36. JAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! :D
    Gud vad härligt!! Hejja Pärlan! :) Stort grattis

    SvaraRadera
  37. Grattis hjärtat va roligt för er!!! Vilken återinföring var detta? Var det stimulerat FET?? Nu ska ni bli föräldrar ska du se!!! Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  38. Hejsan!
    Hittade din blogg av en slump idag. Så jag måste passa på att säga grattis. Vad roligt för er. Jag har inte följt din blogg. Bara läst inläggen i oktober, men ni är väl värda en liten bebis..!! :)
    Själv har jag ca 8 v kvar på min graviditet. Vi försökte 1 år, innan vi lyckades på egen hand. Riktigt häftigt att va gravid. Kram Marie

    SvaraRadera
  39. Skönt att det vart nåt bra i slutändan detta med din man..men ja förstår om du tröttnar på att alltid behöva vara den som ger ger o ger o alltid tar intiativet till allt...

    O snacka om vilka underliga människor man kan komma i kontakt med...både den som ringde o den du mötte..men snacka om att känna en lättnad...

    Ja ja vart alldeles konstig..matt på nåt vis när ja hade läst klart o sett det där underbara...att det finns nåt inom dig..nåt underbart...är såååå glad för din eller eran skull...

    Att trots allt som fick ni ett underbart besked...

    Kram o ja ser fram emot flera postitiva inlägg...

    SvaraRadera
  40. YEEEEESSSS!!!! Trist att du blev så klantigt bemött MEN - vad rooooligt!!!!! :-) :-)

    SvaraRadera
  41. Ett stort grattis! vad roligt att höra, nu är det er tur!Blir så glad för din/er skull. När man vet vad det innebär att kämpa med ivf och barnlöshet så blir man extra glad när det går vägen :) Ett stort lycka till!!!

    Anna Änglamamma

    SvaraRadera
  42. Herregud så roligt! Är så lycklig för din skull :)
    Men tycker nog du borde ha fått bättre bemötande både av sköterskan och läkaren.
    Många grattiskramar!

    SvaraRadera
  43. Underbart att det finns en liten pärla i magen! Stort grattis!

    SvaraRadera