lördag 27 oktober 2012

Ömma bröst?????

 V. 11 (10+0) idag... Nu börjar jag våga hoppas på att vi skall klara oss fram till v 12 oxo...

Mår toppen. Illamåendet har avtagit och plötsligt kan jag äta mat igen...

Men en sak oroar mig... "ALLA" pratar om sitt vanligaste graviditetstecken och säger då "ÖMMA BRÖST", det har jag inte märkt av alls. Inte ett dugg. Känns helt som vanligt. Borde inte brösten reagerat på graviditeten nu??

Men magen har reagerat iallafall. Den  växer. Inget jag kan se, tycker jag själv, men igår skulle jag ha på mig min nyinköpta blus. NÄHEPP. Jösses vad den stretade över magen. Det gjorde den inte i butiken för några veckor sedan...

Dessutom känns magen när jag sover, känns som att sova på en tennisboll...typ...

Har alla ni kännt av ömma bröst någon gång under första ca 10 veckorna???

Kram NInna

33 kommentarer:

  1. Hurra för vecka 11!!!

    Jag kan inte minnas att mina bröst ömmade så värst mycket under min graviditet. Det där är nog olika.

    Härligt med gravidsymtom i form av en för trång (nyinköpt) blus. :)

    Trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Nope, de ömmade bara lite...ibland. Inte växte de särskilt mycket heller ;) Hade aldrig de där ömma som många andra pratade om. Var också orolig över det, men graviditeten gick ju bra ändå :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Aldrig haft ömma bröst och jag har varit gravid två gånger!!

    SvaraRadera
  4. Kände av ömma bröst, men det kom o gick. Inte alla känner av det så tidigt kommer oftast senare i graviditeten. Kram sandra

    SvaraRadera
  5. Olika, olika - det är olika för alla! En del har inga symtom en del har massor! Kanske roligare ändå att magen växer och inte tuttarna?! ;)

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag säger bara att oroa dig inte. Inga symptom är obligatoriska och alla behöver inte ha ömma bröst. Jag är i v14 nu och har bara under den senaste veckan börjat känna att brösten känns tyngre och kanske lite större. Ingen ömhet hittills och hade ingen heller med min första graviditet. Det är kul att din mage börjat växa! Visst ska ni klara er hela vägen. kram Eva.

    SvaraRadera
  7. Jag kände inte av mina bröst under 40 veckors graviditet - de var precision vanligt. Amningen däremot har varit en helt annan femma - aldrig hade jag kunnat föreställa mig att mina små tyst bröst skulle kunna göra så ont och vara så besvärliga ;) Kärt besvär dock, efter lång kamp och längtan. All lycka till er och lilla kulan!

    SvaraRadera
  8. Det är inte nödvändigt att känna ömma bröst. Alla graviditeter och alla personer är olika. Jag hade mycket ömma bröst vid den första, när jag väntade Andor, och kände knappt mina bröst i början nu med Arvid.
    Så det är lugnt, ömma bröst kommer också att komma, du får se :-).
    Jag är så glad för er :-)))!
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Hade inte några symtom från brösten överhuvudtaget. Tror inte ens mina växte något förren efter förlossningen.
    Hade inga symtom knappt överhuvudtaget, lite illamående ibland å jag blev mer frusen fast kan ju varit att det va kallt då. Va supernojig pga bristen av symtom.

    Men nu sitter jag med en 4 veckors bebis hängande på axeln.

    SvaraRadera
  10. Har aldrig haft ömma bröst under någon av mina två graviditeter. Så det är inget måste :-)

    SvaraRadera
  11. Första graviditeten var brösten ömma redan från början, eftersom jag gjorde en hormonstimulering och inte tog progesteron efter äl-sprutan. De växte som bara den, och redan i vecka 15 fick jag införskaffa en ny BH-garderob, gick från A-kupa till C-kupa. Andra graviditeten var jag mest illamående i början och det absolut första symptomet var förstoppning (tog progesteronvaggisar denna gång). Brösten började ömma senare, kanske runt vecka 15. Tror inte att du behöver vara orolig. Alla får inte alla symptom, tack och lov... Och varje graviditet verkar vara unik.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tror inte mina bröst ömmade när jag väntade Embla och denna gången har det börjat alldeles nyligen (är i v26)

    SvaraRadera
  13. Hejsan. Min andra kommentar här än så länge bara så du vet ju knappt vem jag är än men men...
    Grattis igen till er lilla Pärla, det kommer gå vägen för er nu ska ni se.
    Oroa dig inte för att du inte känner av brösten, det gjorde inte jag första graviditeten och jag gör det inte den här gången heller. Det är inget måste och helt individuellt som med så mycket annat.
    Så koppla av och njut. :)

    SvaraRadera
  14. Jag hade aldrig ömma bröst, och ut kom ändå två små killar :)

    SvaraRadera
  15. Har aldrig haft ömma bröst så tidigt i graviditeten med mina alla, allting svullnar upp väldans mycket i magen i början.

    SvaraRadera
  16. Jag hade inte ömma bröst alls under någon av graviditeterna som jag kan minnas, endast runt äggplocken.

    SvaraRadera
  17. Jag hade inte ömma bröst alls under hela min graviditet så det är inte alla som får det.

    SvaraRadera
  18. Nej! (2 graviditeter):).

    SvaraRadera
  19. Hade inte några symtom förutom trötthet och att inte få ner korvstrofanoff under min graviditet. klämde nästan sönder tuttarna för att känna ömheten men icke..hoppas du kan njuta av din graviditet trots att de sk vanliga symtomen uteblir:-) Ulrika

    SvaraRadera
  20. Mina bröst ömmade inte i början.
    Sen gjorde de ont på riktigt. Inget ömmande alltså :).

    SvaraRadera
  21. Jag minns inte så mkt men jag hade inte många graviditetssymptomer alls och det gick ju vägen ändå :)
    Det var nog tröttheten som var störst.

    SvaraRadera
  22. Ta det lugnt! ;) Symtom är så olika. Det kanske kommer, kanske inte. Inget är rätt eller fel. Förstår dock din oro. Jag minns själv att jag ville ha alla symptom. Jag nästan grät av glädje när jag kräktes av illamående.

    Jag kände också av att magen växt innan det gick att se. När vi passerat vecka 12 köpte jag mina första mammabyxor, vilket var en befrielse!

    SvaraRadera
  23. Nej! Jag är gravid för tredje gången (en dotter, ett missfall) och har aldrig upplevt det där med ömma bröst. Däremot växer de ngn storlek, men det har varierat när, under vilken vecka. Njut av att må bra, säger en som mått väldigt illa, och grattis! /Lisa

    SvaraRadera
  24. Nopp, mina bröst blev lite blå, extra ådriga runt v 18 men de ömmade inte alls. De blev bara större med graviditeten. Alla är så olika! Försök att inte oroa dig, ingen vet hur just DIN kropp reagerar på graviditet!
    Kram M

    SvaraRadera
  25. Man ska inte bry sig om alla dessa tecken, ser så himla olika ut. Jag mådde inte illa, fick inte ömma bröst osv. Bara tänk positivt så att kotten i magen har det bra :-)

    http://minbebis.com/blogg/bebilainen

    SvaraRadera
  26. Min första Ivf-grav hade jag superömma bröst i början. Nu har jag äntligen blivit gravid igen! Men denna gång finns det ingen tillstymmelse till ömhet. Har denna gång samma behandling som du medan förra gången var det ett färskförsök. Funderar på om det kan ha nåt med det att göra? Vad vet man... Inget att oroa sig för tror jag iaf. Lycka till!

    SvaraRadera
  27. Va roligt vännen att det går bra för dig, det kommer bli eran tur nu-det känner jag på mig! Tänker på dig i massor! Kram

    SvaraRadera
  28. Vi får noja tillsammans du och jag. Jag har också stor noja över att jag inte mår illa längre... Kanske vi helt enkelt kan konstatera att överanalyserandet hör till graviditeten:)

    SvaraRadera
  29. När jag var gravid med Dutt förra året hade jag inga känningar alls från brösten. de blev något större men det var i vecka 15 cirka.

    i den här graviditeten hade jag jätteömma bröst tidigt istället och storleken på dom exploderade.

    så... jag tror att det är väldigt olika hur brösten känns.

    SvaraRadera
  30. Så himla spännande att följa dig! Det kommer gå hur bra som helst det här.
    Ang. Brösten har jag aldrig haft ont i dom, i första graviditeten kände jag inte alls av dom förrön mot slutet (kke sista 10v?) då de blev större (men det var nog lika mkt att bröstkorgen blev det. Denna gång har jag svinont i bröstvårtorna. Men brösten känns annars som vanligt.
    Båda ggr har jag tyckt dom direkt blev fastare dock :)

    SvaraRadera
  31. Har varit gravid tre gånger (ett barn, missfall efter 11 veckor och nu gravid i vecka 16) och jag har inte haft ömma bröst en endaste sekund, så oroa dig inte över det!

    SvaraRadera
  32. Jag har inte varit inne här på länge. Jättegrattis till graviditeten!!! :) Du som gått igenom så mycket är verkligen värd att detta ska gå vägen. När jag var gravid oroade jag mig också för att brösten inte ömmade eller växte nämnvärt i början. Nu sitter jag här med en liten pojke på 3 månader. <3 Jag antar att allas kroppar är olika, så försök att inte oroa dig över att du inte känner något i brösten. Ta fasta på att magen växer istället. Det är så mysigt!

    SvaraRadera
  33. Ja detta med de olika graviditetsteckena...det kan verkligen ta knäcken på en...

    För känner man inte av ömma bröst, illamående, trötthet etc etc etc så blir man rädd att nåt är fel för att man inte känner som "alla andra"

    Men det där är ju sååå olika fast när man är där så vill man ju känna o tycka precis det man läser att "alla andra" känner o tycker...

    Ja har aldrig varit illamående under mina graviditeter..visserligen så har vissa maträtter fått mig att må illa men inte konstant illamående som man kan känna utan nån som helst anledning...har heller inte haft ömma bröst...trött kanske ja var men ja har lärt mig nu efteråt att alla känner o tycker olika även om inte tidningarna får en o tro det...

    Så ja tror det inte är nån som helst fara utan du är precis som "alla andra" =0)

    Kram

    SvaraRadera